W teście wzięło udział 16 modeli w rozmiarze 175/65 R14 (indeks prędkości T) oraz 17 modeli w rozmiarze 195/65 R15 V. Tradycyjnie opony musiały przejść przez wymagający poligon doświadczalny, który uwzględniał takie cechy jak: wytrzymałość, głośność czy radzenie sobie z warunkami charakterystycznymi dla suchej i mokrej nawierzchni.
W przypadku mniejszej rozmiarówki, która dedykowana jest dla takich modeli jak Toyots Yaris, Ford Fiesta czy Fiat 500, sześciu oponom udało się zdobyć wynik "dobry". Zdaniem eksperów ADAC wszystkie z nich są godne polecenia, a o kolejności w tabeli zdecydowały drobne detale. Praktycznie żadnych wad nie wykryto w przypadku modelu Continental EcoContact 5 oraz Falken Sincera. Na kolejnych miejsach uplasowały się Pirelli Cinturato P1, Nokian Line i Bridgestone Ecopia EP 150, w przypadku których testerzy mieli pewne zastrzeżenia w przypadku podwyższonego zużycia paliwa. Japoński Bridgestone, podobnie jak Hankook Kinergy dodatkowo wykazał szybsze tendencje do zużycia bieżnika.
W przypadku pozostałych modeli tej grupy, sześciu produktom udało się osiągnąć notę zadowalającą. Wszystkie miały pewne problemy z trakcją na mokrej nawierzchni. Warto jednak wyróżnić tutaj oponę Michelin Energy Saver+, która uzyskała najwyższe oceny w przypadku oszczędności paliwa oraz żywotności. Pozostałe pięć modeli to: Firestone Multihawk, Barum Brilliantis 2, Vredestein T-Trac 2, Goodyear Efficient Grip Compact oraz Semperit Comfort-Life 2.
Niestety najlepszego zdania przedstawiciele automobiklubu ADAC nie mają o drugoklasowym produkcie firmy-córki Michelin, marki Kleber. Model Dynaxer HP3 spod tej metki radzi sobie z mokrą nawierzchnią jedynie na tyle, że wystarczyło to do ocenienia go notą "wadliwy". Mamy też niestety polski akcent w tej grupie. Należąca również do francuskiego koncernu polska marka Kormoran z modelem Impulser b2 zajęła przedostatnie miejsce, wyróżniając się kiepską formą na śliskiej drodze oraz sporym hałasem w trakcie jazdy. To nie koniec, w dole stawki znalazła się również Dębica Passio 2 z obozu koncernu Dunlop.
Zobacz wyniki ADAC opon 175/65 R14 T >>>
W większej rozmiarówce (195/65 R15 V) nota "dobra" pojawiła się siedem razy. Dla Fordów Focusów, VW Golfów, Skód Octavia i całej reszty kompaktów, w szczególności ADAC poleca takie opony jak: Goodyear Efficient Grip (zwycięzca testu), Fulda EcoControl HP czy Nokian Line. Warte wyróżnienia są ponadto Hankook Kinergy Eco K425, Pirelli Cinturato P1 Verde oraz Vredestein Sportrac 5 (najlepsze na suchej nawierzchni i pod względem oszczędności paliwa). Opona Dunlop Sport bluResponse charakteryzowała się w tej grupie z kolei najdłuższą żywotnością.
Pewną alternatywę wśród opon 15-calowych mogą stanowić następujące modele, choć trzeba pamiętać, że im bliżej dołu zestawienia tym ogólna sprawność danego produktu jest niższa. W każdym razie ADAC postanowiło w grupie pneumatyków "zadowalających" wyróżniła: Semperit Speed-Life, Kumho EcowinG ES01, Yokohama BluEarth AE01, Michelin Energy Saver+, Bridgestone Turanza T001, Continental ContiPremium Contact 5, Nexen N blue HD, High Perfomer Sport HS3. O ich pozycji zdecydowały głównie większe problemy na mokrej nawierzchni. Na szarym końcu egzotyki w postaci Apollo Alnac 4G i Federal Formoza FD2, które także na suchym podłożu okazały się mało stabilne.
Ostatnie komentarze z Forum mojeauto.pl:
Dodaj swój komentarz +