mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Najpopularniejsze miejskie auta hybrydowe

Najpopularniejsze miejskie auta hybrydowe

Samochody hybrydowe to bardzo dobre rozwiązanie do miasta, o czym w Polsce przekonało się już wielu spośród 90 tys. kierowców. Które modele są najpopularniejsze?

Najpopularniejsze miejskie auta hybrydowe

Hybrydy dominują na polskim rynku aut niskoemisyjnych

Jak wynika z danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR z końca września 2019 roku, po polskich drogach jeździ ponad 109 000 samochodów nisko- i bezemisyjnych, z czego ponad 90 tys. (82,5%) stanowią pełne hybrydy. Miękkie hybrydy, niezdolne do jazdy w trybie elektrycznym, odpowiadają za 9,5% parku zelektryfikowanych samochodów, a hybrydy plug-in i samochody elektryczne na baterie mają po 4% udziału.

Prawie 70 tysięcy (63,5%) zelektryfikowanych samochodów stanowią modele Toyoty – marki, która jako pierwsza wprowadziła hybrydy na nasz rynek. Na drugim miejscu jest Lexus (13 300 aut, 12%), a na trzecim Audi (6700 aut, 6%). Niskoemisyjne samochody BMW nie przekraczają 2,5% polskiego parku takich aut, a na kolejnych miejscach ze śladowym udziałem znajdują się kolejno Mercedes, Honda, Kia, Peugeot, Volvo i Nissan.

W tej sytuacji nie jest zaskoczeniem, że najpopularniejsze zelektryfikowane samochody w Polsce to hybrydy. W tym roku w rankingu sprzedaży hybryd doszło do zawirowania za sprawą premiery Toyoty Corolli Hybrid, której sprzedaż do końca września wyniosła 6 944 aut. Crossover C-HR przesunął się na drugie miejsce (3 584 egz.), tuż za nim znalazł się RAV4 Hybrid nowej generacji (3 521 egz.), a czwarte miejsce zajął Yaris Hybrid (1 768 egz.). Pierwszą piątkę zamyka nowy model Toyota Camry (1 576 egz.)

Współczesne pełne hybrydy to samochody o takiej samej funkcjonalności jak konwencjonalne auta spalinowe z automatyczną skrzynią biegów, które jednak potrzebują mniej paliwa i wyrzucają z rury wydechowej mniej spalin. W większości modeli ich wnętrza i bagażniki nie różnią się pojemnością.

Pełne hybrydy mogą poruszać się na samym silniku elektrycznym, ale nie potrzebują ładowania z gniazdka, co ma ogromne znaczenie dla mieszkańców bloków, który nie mają łatwego dostępu do ładowarki we własnym garażu. Odzyskiwanie energii z hamowania i wykorzystywanie jej podczas ruszania i spokojnej jazdy to ogromne ułatwienie w korkach, w których hybrydy korzystają głównie z silnika elektrycznego.

Dzięki temu zamiast kilkunastu l/100 km paliwa zużywają jedynie 2-3 l/100 km, co udowodniły testy dziennikarskie, porównujące hybrydowego Aurisa z tym samym modelem z silnikiem benzynowym.

Samochody hybrydowe już dawno opuściły niszę i obecnie hybrydowe bestsellery osiągają wolumeny sprzedaży większe od wielu porównywalnych modeli konwencjonalnych. Oto trzy najpopularniejsze w Polsce samochody hybrydowe do miasta.

Toyota Corolla Hybrid

Corolla Hybrid zadebiutowała na polskim rynku w kwietniu tego roku i z marszu stała się najpopularniejszym autem hybrydowym w Polsce – do września z salonów wyjechało prawie 7000 egzemplarzy. Dominująca pozycja kompaktowej hybrydy Toyoty jest o tyle zrozumiała, że już od maja w rozliczeniach miesięcznych model Corolla jest liderem rankingu sprzedaży wszystkich samochodów w Polsce, a napęd hybrydowy odpowiada 70 proc. egzemplarzy Corolli.

Hybrydowa Corolla weszła na europejski rynek wraz z 12. generacją modelu. Napęd hybrydowy jest oferowany dla wszystkich wersji nadwozia – hatchback, kombi i sedan, a co więcej, dwa pierwsze można kupić z dwoma układami hybrydowymi do wyboru. Ceny Corolli Hybrid z nadwoziem hatchback zaczynają się od 85 900 zł.

Najpopularniejszą opcją napędową Corolli jest hybryda o mocy 122 KM z 98-konnym silnikiem benzynowym 1.8, wspieranym przez 72-konny silnik elektryczny i drugi, pełniący głównie funkcję generatora i rozrusznika. Za elastyczność układu odpowiada w dużej mierze motor elektryczny, którego 163 Nm momentu obrotowego jest dostępne od zerowej prędkości obrotowej w pełnym zakresie pracy.

To powoduje, że samochód, który może ruszyć zarówno na samym silniku elektrycznym, jak i dzięki współpracy obu motorów, jest bardziej zrywny i dynamiczny, niż by to wynikało z popularnego parametru przyspieszenia od 0 do 100 km/h. A to sprawia, że jazda po mieście jest wygodniejsza, bezpieczniejsza i bardziej przyjemna.

Największym atutem napędu hybrydowego jest oczywiście niskie zużycie paliwa i emisja spalin. Według nowych standardów pomiaru WLTP Corolla Hybrid 1.8 z nadwoziem hatchback zużywa od 4,3-5,1 l/100 km (w zależności od wersji wyposażenia) i emituje od 97–116 g/km CO2. Charakterystyczną cechą hybrydy jest bardzo dobra wydajność w miejskich warunkach, w których hybrydy co najmniej przez połowę czasu jazdy poruszają się na samym silniku elektrycznym.

Jeszcze lepiej pod względem dynamiki i elastyczności wypada mocniejszy napęd hybrydowy, dostępny z nadwoziem hatchback i kombi. Układ 2-litrowego silnika benzynowego o rekordowej wydajności cieplnej 41%, silnika elektrycznego i generatora rozpędza Corollę Hatchback do setki w jedyne 7,9 s, co przy znacznym wykorzystaniu silnika elektrycznego o mocy 109 KM i dostępnym cały czas pełnym momencie obrotowym 202 Nm sprawia, że 184-konna Corolla jest zrywnym kompaktem. Jej zużycie paliwa rośnie nieznacznie – do 4,7–5,6 l/100 km, a emisja CO2 do wartości 106–127 g/km wg WLTP.

Auto ma także ustawny bagażnik o pojemności 361 l, zaawansowane systemy bezpieczeństwa czynnego w standardzie, z systemem automatycznego powiadamiania ratunkowego eCall, a także inne zaawansowane technologie w ofercie: system multimedialny z Android Auto i Apple CarPlay, nagłośnienie JBL, nawigację satelitarną, kamerę cofania, światła LED, system automatycznego parkowania SIPA, bezprzewodową ładowarkę do telefonu czy wyświetlacz HUD na przedniej szybie.

Toyota C-HR Hybrid

Pierwszy crossover w gamie Toyoty wyznaczył nowy trend w stylistyce japońskiej marki bardzo odważnym, dynamicznym designem, pełnym ostrych linii i przetłoczeń. Połączenie muskularnych nadkoli kompaktowego SUV-a ze ściętą linią dachu nawiązującą do coupe dało świetny efekt. Całości dopełnia tylny spojler, bardzo długie, ostro narysowane przednie reflektory LED i trójkątne światła tylne.

Pod atrakcyjną karoserią Toyota C-HR Hybrid jest tak samo oszczędnym, zwinnym i solidnie wykonanym autem jak nowa Corolla. Zbudowano ją na tej samej platformie TNGA z zawieszeniem wielowahaczowym z tyłu i nisko położonym środkiem ciężkości. Dzięki tej kombinacji auto prowadzi się bardzo pewnie i stabilnie na poziome dobrego hatchbacka pomimo nieco wyższego zawieszenia i nadwozia.

Pod maską pracuje napęd hybrydowy 1.8 o mocy 122 KM, który w tym przypadku zużywa od 4,7–5,1 l/100 km benzyny (wg WLTP) i emituje od 106–116 g/ km CO2, zaś do setki rozpędza się w 11 sekund. Obecnie na rynek wchodzi nowa wersja Toyoty C-HR po faceliftingu, która oprócz odświeżonej stylistyki wprowadza do modelu znany z Corolli, 184-konny napęd hybrydowy 2.0.

Za nowatorskim stylem nadwozia idzie innowacyjny design wnętrza. Deska rozdzielcza o oryginalnym kształcie i obniżonej górnej krawędzi poprawiającej widoczność, konsola centralna zwrócona w stronę kierowcy i bardzo wygodne fotele, łączące sportowe oparcie ze wzmocnionym, masywnym siedziskiem sprawiają, że kierowca czuje się w tym samochodzie bardzo komfortowo i swobodnie.

Toyota C-HR Hybrid jest drugą najpopularniejszą hybrydą w Polsce – w tym roku do września Toyota sprzedała prawie 3600 egzemplarzy. Model ten przez dwa lata zajmował pozycję lidera rynku hybryd i dopiero w tym roku został zdetronizowany przez nową Corollę. W sumie po naszych drogach porusza się ponad 10 000 hybrydowych crossoverów Toyoty. Ceny modelu z napędem 1.8 Hybrid zaczynają się od 103 900 zł.

Toyota Yaris Hybrid

Jeden z najpopularniejszych przedstawicieli segmentu B, do tego jedyny z idealnym do miasta napędem hybrydowym, ma bardzo kompaktowe wymiary nawet jak na tę klasę aut – długość poniżej 4 m i szerokość mniejszą niż 1,7 m. Nawet napęd hybrydowy z baterią trakcyjną nie przeszkodziły w wygospodarowaniu przestronnego wnętrza i 286-litrowego bagażnika, który po złożeniu kanapy zwiększa się do 1 119 litrów.

Pod maską hybrydowego Yarisa pracuje silnik benzynowy 1.5, silnik elektryczny o mocy 60 KM i mniejszy elektryczny silnik-generator. Łączna moc układu wynosi 100 KM i pozwala rozpędzić auto do setki w 12 s. Yaris zużywa średnio od 4,7–5,0 l/100 km wg pomiaru WLTP, a jego emisja CO2 wynosi od 106–114 g/km. Również w tym przypadku zaletą hybrydy jest niewielkie spalanie na zatłoczonych ulicach, wspierane zdolnością auta do jazdy na samym silniku elektrycznym oraz odzyskiwaniem energii z hamowania, a także elastyczność napędu oraz automatyczna skrzynia biegów w standardzie.

Jazdę po mieście Toyotą Yaris ułatwiają systemy bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense, które należą do standardowego wyposażenia tego modelu, system multimedialny z nawigacją, wyświetlaną na 7-calowym ekranie dotykowym, połączenie telefonu przez Bluetooth oraz dostępne w wyższych wersjach wyposażenia interfejs Android Auto i Apple CarPlay, kamera cofania czy inteligentny kluczyk.

Yaris Hybrid jest obecny na polskim rynku od 7 lat, a jego sprzedaż rośnie z roku na rok średnio o kilkadziesiąt procent – z niecałych 300 sztuk w 2012 roku do 3500 aut w 2018 roku. Obecnie Yaris jest czwartą najpopularniejszą hybrydą Toyoty i jedynym przedstawicielem hybryd w segmencie B. Auto z napędem hybrydowym o mocy 100 KM kosztuje od 65 400 zł.

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Toyota Corolla
Toyota Corolla
Cena podstawowa już od: 75 900 PLN brutto
Dostępne nadwozia: hatchback-5dr. kombi-5dr. sedan-4dr.
Toyota Yaris
Toyota Yaris
Cena podstawowa już od: 43 500 PLN brutto
Dostępne nadwozia: hatchback-5dr.
Toyota C-HR
Toyota C-HR
Cena podstawowa już od: 83 900 PLN brutto
Dostępne nadwozia: hatchback-5dr.

Podobne wiadomości:

Toyota Corolla z rekordowym wynikiem w Polsce

Toyota Corolla z rekordowym wynikiem w Polsce

Aktualności 2019-11-15

Toyota ogłosiła skład na nowy sezon WRC

Toyota ogłosiła skład na nowy sezon WRC

Aktualności 2019-11-29

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
VW walczy ze smogiem
VW walczy ze smogiem
Jego zapowiedź, że do 2050 roku stanie się neutralny pod względem emisji dwutlenku węgla nie jest deklaracją bez pokrycia...

Na dobry sen – dobry materac. Poznaj SleepMed by Hilding Anders Na dobry sen – dobry materac. Poznaj SleepMed by Hilding Anders