1. mojeauto.pl >
  2. motogazeta >
  3. Aktualności >
  4. Nissan Ariya – elektryczny crossover

Nissan Ariya – elektryczny crossover

Nissan zaprezentował światu nowy model Ariya. To elektryczny SUV coupe, który otwiera nowy rozdział w historii samochodów elektrycznych Nissana.

Nissan Ariya – elektryczny crossover

Ariya to pierwszy stuprocentowo elektryczny crossover coupé Nissana, który oferuje dynamiczne przyspieszenie - nawet 5,1 s do „setki” - oraz wysoki komfort jazdy, a także spory zasięg – od 340 do 500 km, w zależności od wersji.

Nissan Ariya, zbudowany na nowej platformie samochodów elektrycznych koncernu, w dużym stopniu bazuje na podobnie nazwanym samochodzie koncepcyjnym zaprezentowanym na Targach Motoryzacyjnych w Tokio w 2019 r., zapowiadanym wcześniej jako model IMx na Targach Motoryzacyjnych w Tokio w 2017 r.

Nissan Ariya - nadwozie

Stylistyka modelu Ariya to nowy rozdział w historii marki. Nissan określa ten język designu „ponadczasowym japońskim futuryzmem”. Coś w tym jest, bo Ariya wygląda jak pojazd koncepcyjny, a tymczasem w dokładnie takiej formie wejdzie już niebawem do produkcji.

Z przodu auta przeprojektowane logo marki Nissan znajduje się pośrodku aerodynamicznej tarczy, odznaczając się na niej dzięki podświetleniu 20 diodami LED. Dolna część tarczy jest otoczona subtelnym podświetleniem, które uaktywnia się – podobnie jak podświetlenie logo – gdy Ariya jest gotowa do jazdy.

Cienkie reflektory w technologii LED mają formę czterech 20‑milimetrowych miniprojektorów. Towarzyszą im sekwencyjne kierunkowskazy układające się w zaprojektowany na nowo motyw litery V.

Nissan Ariya ma nadwozie o długości 4595 mm, przy szerokości 1850 mm i wysokości 1660 mm. Rozstaw osi sięga natomiast 2775 mm, co w sumie daje bardzo przestronne wnętrze i bagażnik o pojemności od 415 do 468 litrów – w zależności od wersji napędu.

Nissan Ariya – wnętrze

W kabinie panuje minimalizm i futurystyczne kształty, wraz z pływającą konsolą środkową, dwuramienną kierownicą, dwoma ekranami, niemal zupełnym brakiem fizycznych przycisków oraz dotykowym panelem sterowania klimatyzacji, ujawniającym się dopiero po uruchomieniu samochodu przez jego podświetlenie.

Kompaktowe elementy zespołu napędowego pozwoliły na przeniesienie układu klimatyzacji pod maskę w miejsce tradycyjnie zajmowane przez silnik spalinowy. Dzięki temu można było lepiej wykorzystać całą długość kabiny, usuwając tunel środkowy z podłogi czy systemy, które w tradycyjnych samochodach trzeba ukrywać pod rozbudowaną deską rozdzielczą.

Otwartą przestrzeń na poziomie płaskiej podłogi uzyskano umieszczając akumulator pod podwoziem, natomiast zastosowanie foteli Zero Gravity o wąskim profilu zwiększa ilość miejsca na nogi oraz ułatwia interakcje między osobami podróżującymi w przedniej i tylnej części kabiny.

Nissan Ariya – silniki i napęd

Nissan Ariya 2WD w wersji z akumulatorem o pojemności 63 kWh ma jeden silnik o mocy 217 KM i momencie obrotowym 300 Nm. Z takim zestawem sprint do „setki” trwa zaledwie 7,5 s, a maksymalny zasięg wg WLTP ma wynieść 360 km. Prędkość maksymalna ograniczona jest do 160 km/h.

Kolejny wariant, również z napędem 2WD na jedną oś, ma większy akumulator – 87 kWh oraz mocniejszy silnik – 242 KM i 300 Nm. Większa masa skutkuje jednak przyspieszeniem słabszym o 0,1 s, podczas gdy prędkość maksymalna pozostaje na poziomie 160 km/h. Zasięg natomiast wynosić ma nawet 500 km.

Przejdźmy do wersji z napędem na cztery koła, nazwanym e-4ORCE i dwoma silnikami elektrycznymi – po jednym dla każdej osi. Tu podobnie, mamy dwie wersje akumulatorów – 63 i 87 kWh. Z tym pierwszym auto dysponuje mocą 278 KM i momentem obrotowym 560 Nm. Daje to iście sportowe osiągi, jak sprint do „setki” w 5,9 sekundy i maksymalną prędkość aż 200 km/h – jak na elektrycznego SUV-a to całkiem sporo. Zasięg – 340 km. Mocniejszy wariant z akumulatorem 87 kWh ma już 306 KM i 600 Nm, dzięki czemu do „setki” rozpędza się w 5,7 sekundy, a zasięg to przyzwoite 460 km.

Jest jeszcze topowy wariant Performance. Dostanie on większy z dwóch akumulatorów, a moc podniesiona zostanie do 395 KM i 600 Nm, co przekłada się na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w zaledwie 5,1 sekundy. Spokojna jazda ma natomiast zapewnić do 400 km zasięgu.


Podobne wiadomości:

Cupra Ateca – nowa wersja sportowego SUV-a

Cupra Ateca – nowa wersja sportowego SUV-a

Aktualności 2020-08-04

Volkswagen Arteon Shooting Brake – cennik

Volkswagen Arteon Shooting Brake – cennik

Aktualności 2020-08-10

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Klimatyzacja to dziś konieczność - od czego się zaczęło?
Klimatyzacja to dziś konieczność - od czego się zaczęło?
Klimatyzacja jest dziś nieodzownym towarzyszem podróży i standardowym wyposażeniem większości nowych aut. Jak to wszystko się zaczęło?