1. mojeauto.pl >
  2. motogazeta >
  3. Aktualności >
  4. Polacy mało wiedzą o autach elektrycznych

Polacy mało wiedzą o autach elektrycznych

Według badań ponad połowa ankietowanych Polaków wyraża chęć posiadania samochodu elektrycznego, choć większość z nich niewiele wie o tym rodzaju napędu.

Polacy mało wiedzą o autach elektrycznych

Według danych Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych – PSPA, po Polsce jeździ obecnie przeszło 6 tys. samochodów elektrycznych. To wciąż niewielki odsetek w porównaniu z liczbą aut spalinowych, choć udział samochodów na prąd rośnie w dynamicznym tempie. Wciąż jednak jest to u nas niewielki ułamek rynku.

Z badania przeprowadzonego przez InsightOut Lab, we współpracy z marką Volkswagen, wynika że to tempo mogłoby wzrosnąć, gdyby nie często powtarzane stereotypy. Co więcej, pomimo tego że samochody elektryczne są w dużej mierze postrzegane stereotypowo, to jednak bardzo duży odsetek Polaków deklaruje chęć posiadania auta na prąd.

W ramach ankiety postawione zostało pytanie „Czy chciałbyś mieć auto elektryczne?”. I tak, 18 proc. badanych odpowiada, że zdecydowanie tak, a 34 proc., że raczej tak, co daje łączny odsetek odpowiedzi pozytywnych na poziomie 52 proc.

Co ciekawe i nie mniej istotne, wśród pozostałych 48 proc. połowa to nie przeciwnicy samochodów elektrycznych, tylko respondenci niezdecydowani – 25 proc. Polaków na pytanie, czy chcieliby mieć auto na prąd, odpowiedziało, że nie wie. Odsetek odpowiadających „zdecydowanie nie” lub „raczej nie” wynosi 23 proc.

Uzupełnieniem powyższych deklaracji mogą być deklaracje zakupowe Polaków, które zbadało PSPA. Z badania przeprowadzonego w 2019 roku wynika, że aż 28 proc. respondentów deklaruje, iż bierze pod uwagę zakup samochodu elektrycznego w ciągu najbliższych trzech lat.

Przeszkody w zakupie samochodu elektrycznego

Ankieta sprawdziła również, co mogłoby stać na przeszkodzie w realizacji zakupowych deklaracji. Jak się okazało, w dużej mierze mogą to być stereotypy i niewiedza, że wiele aut elektrycznych już dziś spełnia potrzeby, o których Polacy mówią w badaniu.

Respondenci zapytani o to, gdzie chcieliby ładować samochód elektryczny, gdyby go mieli, najczęściej wskazują na garaż (48 proc.). Nieco rzadziej, choć również bardzo często, wskazywali na:

  • miejsce parkingowe (43 proc.)
  • parking publiczny (39 proc.)
  • miejsce pracy („pod pracą” – 39 proc.)
  • galerie handlowe lub sklepy (38 proc.).

Tymczasem w wielu z tych miejsc już dziś można ładować auta elektryczne. Z danych PSPA wynika, że w Polsce jest 1114 ogólnodostępnych stacji szybkiego ładowania samochodów elektrycznych. Znajdują się one m.in. przy wybranych galeriach handlowych czy sklepach.

Dostęp do prywatnego punktu ładowania (wolnego, ale w pełni wystarczającego, by na bieżąco ładować baterię) ma też większość właścicieli garażu – tych wyposażonych w gniazdko 230 V. Niewielu jednak zdaje sobie z tego sprawę.

Ciekawostką jest przeświadczenie, że 73 proc. badanych Polaków jest zdania, że samochody elektryczne nie mogą być ładowane ze zwykłego gniazdka. Odpowiedzi „zdecydowanie tak” stanowiły tylko 5 proc. ogółu. Co ciekawe, odsetek tych, którzy twierdzili, że auta na prąd nie mogą być podłączane do domowych gniazdek, był tylko symbolicznie mniejszy wśród osób mieszkających w domach jednorodzinnych (74 proc. wśród mieszkańców bloków do 71 proc. wśród mieszkających w domach jednorodzinnych).

Oznacza to, że prawie trzy czwarte osób, które mieszkają w domach, nie ma świadomości, że już dziś, nawet bez konieczności instalacji przyspieszającego proces ładowania wallboxa, mogłoby ładować samochód elektryczny w swoim domu.

Wiedza na temat wspomnianych wallboxów też nie jest powszechna. Aż 83 proc. ankietowanych nie wie, co trzeba zrobić, by móc zamontować domową stację ładowania samochodów. Tylko 2 proc. respondentów uważa, że jest bardzo dobrze zorientowana w tej kwestii.

Jaki zasięg auta elektrycznego jest oczekiwany?

W badaniu poproszono respondentów o zaznaczenie, ile średnio kilometrów przejeżdżają dziennie samochodem. Ankieta nie zawierała żadnych widełek, tak by w najmniejszym stopniu nie wpływac na wynik.

Średnia z badania wyniosła 51,3 km, co pokrywa się z innymi badaniami tego typu i wskazuje na różnicę w postrzeganiu długości drogi a stanem faktycznym. Z badania GUS z 2018 roku wynika, że średni dzienny przebieg samochodów w Polsce to 37 km. Wynik ten dodatkowo zawyżany jest przez długie podróże (wakacje, długie weekendy, etc.). Mediana przebiegów według GUS wynosi 27 km dziennie. To pokazuje różnicę między percepcją a stanem faktycznym. Innymi słowy – jeździmy mniej, niż nam się wydaje.

Z tezą, że samochody elektryczne mają za mały zasięg, zgadza się 76 proc. respondentów. Poproszeni o wskazanie przedziału średniego zasięgu dzisiejszych samochodów elektrycznych najczęściej (22 proc.) wskazują na 151-200 km. Przedział do 50 km i 51-100 km wskazało aż 23 proc. respondentów.

Na zasięg przekraczający 300 km wskazał tylko co piąty (21 proc.). A jest to wartość oferowana dziś przez wiele samochodów elektrycznych. Volkswagen ID.3, który latem trafi na polski rynek, w wersji bazowej z najmniejszą baterią przejedzie 330 km. Wersja z największą baterią to już 550 km zasięgu. Tymczasem na zasięg przekraczający 500 km wskazuje tylko 3 proc. Polaków.

Ciekawie na tym tle prezentują się deklaracje Polaków, jaki minimalny zasięg powinno mieć auto elektryczne, by było użyteczne na co dzień. Zakresy do 300 km wskazało aż 65 proc. badanych. Co równie ciekawe, aż 28 proc. wskazało zakresy do 100 km. Zasięgi przekraczające 400 km wskazał co czwarty respondent (25 proc.).

Wpływ na stan wiedzy o samochodach elektrycznych wciąż mają stereotypy, które przylgnęły do aut na prąd kilka czy kilkanaście lat temu, kiedy samochody ładowane z gniazdka faktycznie oferowały niewielkie zasięgi za bardzo wygórowaną cenę. Od tego czasu zmieniło się wszystko. Oprócz stereotypów.

Badanie InsightOut Lab i marki Volkswagen przeprowadzono na panelu Ariadna na ogólnopolskiej próbie liczącej 1101 osób. Kwoty dobrane wg reprezentacji w populacji Polaków w wieku 18 lat i więcej dla płci, wieku i wielkości miejscowości zamieszkania. Termin realizacji: 3-8 kwietnia 2020. Metoda: CAWI.


Podobne wiadomości:

Ford oferuje zdalne aktualizacje do Mustanga Mach-E

Ford oferuje zdalne aktualizacje do Mustanga...

Aktualności 2020-05-14

Wallbox Volkswagena w sprzedaży - znamy ceny

Wallbox Volkswagena w sprzedaży - znamy ceny

Aktualności 2020-05-25

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Z motorsportu do zwykłych aut - najciekawsze wynalazki
Z motorsportu do zwykłych aut - najciekawsze wynalazki
Sporty motorowe od zawsze były źródłem rozwiązań, które w dalszej kolejności trafiały do zwykłych samochodów. W końcu trudy rywalizacji to najlepszy poligon testowy dla wytrzymałości rozwiązań, mających na celu usprawnienie pojazdu.

Podkast VW Podkast VW