1. mojeauto.pl >
  2. motogazeta >
  3. Aktualności >
  4. Północna Obwodnica Krakowa z unijnym dofinansowaniem

Północna Obwodnica Krakowa z unijnym dofinansowaniem

680 mln zł wyniesie dofinansowanie ze środków UE na budowę Północnej Obwodnicy Krakowa. Środki pochodzą z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Koszt inwestycji, włącznie z nadzorem i wykupem gruntów, wynosi 1 mld 671 min zł.

Północna Obwodnica Krakowa z unijnym dofinansowaniem

Dwujezdniowa po trzy pasy ruchu

Budowa S52 Północnej Obwodnicy Krakowa rozpoczęła się w lipcu 2020 r. W ramach inwestycji powstanie dwujezdniowa droga ekspresowa, o długości ok. 12,5 km, na odcinku od węzła Modlnica (z rozbudową węzła) do węzła Kraków Mistrzejowice. Każda jezdnia będzie miała po trzy pasy ruchu. Trasa pobiegnie m.in. w trzech tunelach - pod rzeką Prądnik i miejscowością Zielonki o długości 653 m, pod wzgórzem w Batowicach o długości 496 m oraz pod wzgórzem „Syberia” na terenie Krakowa o długości 95 m.

W ciągu trasy ekspresowej powstanie jeszcze 27 obiektów inżynierskich, 4 km murów oporowych oraz 25 km dróg dojazdowych do obsługi przyległych terenów. Powstaną węzły:

  • Modlnica - do istniejącego węzła dobudowane zostaną cztery łącznice
  • Zielonki - węzeł na skrzyżowaniu POK S52 z ulicami: Na Zielonki, Ks. Adama Zięby, Waliszewskiego, Na Popielówkę w Zielonkach i projektowaną przez Samorząd Wojewódzki Trasą Wolbromską
  • Węgrzce - w miejscu skrzyżowania z DK7 i Al. 29 listopada w Krakowie
  • Batowice - w miejscu skrzyżowania S52 i drogi powiatowej 2293K (ul. Karola Wojtyły w Batowicach)
Droga będzie poprowadzona także w wykopach i na nasypach. Wykopane zostanie 1,3 mln metrów sześciennych gruntu, a na nasypy zużyte będzie 800 tys. metrów sześciennych gruntu.  

- Kiedy w 2004 roku Polska stawała się członkiem Unii Europejskiej, mieliśmy ponad 610 km dróg szybkiego ruchu. Dzisiaj to ponad 4600 km! Zmiany polskiej infrastruktury drogowej są ogromne. Oczywiście dokonaliśmy tego również przy udziale środków unijnych. Ale przyznanie środków to jedno, a ich wykorzystanie to drugie. To szansa, ale i wielka odpowiedzialność. Podjęliśmy to wyzwanie i dalej będziemy to robić również skutecznie, jak to miało miejsce do tej pory.  - powiedział Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. - Patrząc z perspektywy budowy dróg, dzisiejsza umowa dotycząca Północnej  Obwodnicy Krakowa jest już 74. na dofinansowanie inwestycji drogowej ze  środków UE w tej perspektywie.

Prace trwają

Aktualnie prowadzone są roboty żelbetowe na obiektach inżynierskich, wzmacniane jest podłoże gruntowe pod drogi, wykonywane są roboty ziemne, wykopy, nasypy i roboty branżowe. Na budowie tunelu Zielonki głębione są ściany szczelinowe, montowane zbrojenia stropu tunelu. Skuwane są też głowice ścian szczelinowych. W tunelu Batowice wykonywany jest wykop podstropowy i montaż izolacji stropu tunelu. Zaawansowanie prac drogowych wynosi 22 proc., mostowych 56 proc., a tunelowych 41 proc.

Kraków będzie miał bezkolizyjną obwodnicę miasta

S52 POK zostanie połączona węzłem Mistrzejowice z S7 i w ten sposób zamknie się IV obwodnica Krakowa. Trasa połączy wszystkie wyloty dróg krajowych po północnej stronie miasta (A4, DK79, DK94, S7), usprawni przemieszczanie się od strony zachodniej w kierunku północnym (Kielce i Warszawa), zachodnim (Katowice i Wrocław), wschodnim (Tarnów i Rzeszów) bez konieczności przejazdu przez zatłoczone miasto. Przejmie cały ruch tranzytowy, jak również część ruchu miejskiego, obecnie przechodzącego przez północną część miasta przez DK79. Poprawi się bezpieczeństwo i komfort podróżowania.

Kalendarium inwestycji

Jeszcze w pierwszym kwartale 2016 r. Północna Obwodnica Krakowa nie była ujęta w sieci dróg krajowych i nie była planowana. Dopiero zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z 19 maja 2016 r., zmieniającym rozporządzenie w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych, Północna Obwodnica Krakowa znalazła się w sieci dróg krajowych i ciągu drogi ekspresowej S52.

26 sierpnia 2016 r. - Minister Infrastruktury i Budownictwa podpisał Program Inwestycji dla budowy Północnej Obwodnicy Krakowa, w ciągu drogi ekspresowej S52

2 września 2016 r. - ogłoszono przetarg na wykonanie Koncepcji programowej dla budowy Północnej Obwodnicy Krakowa w ciągu drogi ekspresowej S52

7 grudnia 2016 r. - wybrano ofertę firmy  Sweco Engineering, uznając ją za najkorzystniejszą (cena: 6 843 748,29 zł, czas realizacji: 13 miesięcy od dnia podpisana umowy)

9 stycznia 2017 r. - podpisano umowę z firmą Sweco na wykonanie Koncepcji programowej dla Północnej Obwodnicy Krakowa S52

23 grudnia 2017 r. - ogłoszono przetarg na projekt i budowę obwodnicy

5 lipca 2018 r. - dokonano wyboru najkorzystniejszej oferty, tj. konsorcjum firm: Stecol Corporation z Chin oraz Polbud-Pomorze z Polski. Od wyboru do Krajowej Izby Odwoławczej (KIO) odwołały się konsorcja z liderami Gulermak i Budimex. KIO wykluczyło firmę Stecol z przetargu.

21 września 2018 r. - dokonano ponownego wyboru najkorzystniejszej oferty, tj. konsorcjum firm: tureckiej Gulermak i polskiej Mosty Łódź. Od tego wyboru do KIO odwołały się konsorcja z liderami Stecol i Budimex. Na posiedzeniu KIO 12 października 2018 r. wycofały swoje odwołania.  

13 listopada 2018 r. - podpisano umowę na projekt i budowę S52 Północnej Obwodnicy Krakowa z konsorcjum firm: tureckiej Gulermak i polskiej Mosty Łódź, które wyceniły koszt zadania na 1 427 968 500 zł.

9 lipca 2020 r. - Wojewoda Małopolski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID)

Podobne wiadomości:

Droga S1 – nie ma chętnych na budowę odcinka

Droga S1 – nie ma chętnych na budowę odcinka

Polskie drogi 2018-01-15

Kolejne kilometry szlaku Via Carpatia oddane kierowcom

Kolejne kilometry szlaku Via Carpatia oddane...

Aktualności 2022-05-17

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!