1. mojeauto.pl >
  2. motogazeta >
  3. Aktualności >
  4. Porsche 911 GT3 Cup: premiera

Porsche 911 GT3 Cup: premiera

Porsche zaprezentowało najnowszą generację najlepiej sprzedającego się samochodu wyścigowego na świecie: oto nowe 911 GT3 Cup.

Porsche 911 GT3 Cup: premiera

Od początku sezonu 2021 maszyna będzie startowała w pucharze Porsche Mobil 1 Supercup, w lokalnych zawodach Porsche Carrera Cup w Niemczech, Francji, Azji i krajach Beneluksu, a także – po raz pierwszy – w Ameryce Północnej. Zjawiskowo stylizowane GT3 Cup to pierwsza wyścigowa odmiana bazująca na obecnej generacji 911 – 992 – i pierwszy samochód Porsche rywalizujący w markowych pucharach, który ma szerokie nadwozie Turbo.

Dysponując mocą około 375 kW (510 KM), przewyższa swojego bezpośredniego poprzednika o 25 KM. Co więcej, nowe 911 GT3 Cup może być zasilane paliwami syntetycznymi, które pozwalają znacznie obniżyć emisję CO2 w wyścigowych warunkach. W zależności od układu toru jego czasy okrążeń powinny być o dobry 1% lepsze niż wcześniej. Dostawy pojazdów dla zespołów ruszą w lutym 2021 r. Nowe 911 GT3 Cup jest już dostępne w sprzedaży – w cenie 225 tys. euro plus krajowe podatki.

Porsche 911 Cup ma już 30 lat

Porsche zaprezentowało pierwsze 911 Cup 30 lat temu, w 1990 r. Samochód bazował na generacji 964, a do swojego debiutanckiego sezonu w niemieckim pucharze Porsche Carrera Cup przystąpił z silnikiem o mocy 260 KM. Od 1993 r. rywalizował też w nowo powstałym Porsche Supercup, organizowanym w ramach programu wsparcia Grand Prix Formuły 1. Do dzisiaj ta niezwykle ceniona wyścigowa maszyna doczekała się jeszcze pięciu generacji; łącznie zbudowano ją w rekordowej liczbie 4251 egzemplarzy.

Pierwsze prace nad nowym modelem ruszyły jeszcze w 2018 r., a konkretne działania rozpoczęły się na początku 2019 r. Główne cele rozwojowe zespołu kierowanego przez szefa projektu Jana Feldmanna obejmowały dalszą poprawę osiągów, opracowanie „agresywniejszego” designu, ułatwienie prowadzenia oraz zapewnienie większej trwałości przy mniejszych nakładach czasowych i ograniczeniu prac eksploatacyjnych. Efekty tych działań mają odzwierciedlenie w wielu cechach nowej maszyny, która – podobnie jak poprzednik – wspólnie z modelami 911 zjeżdża z linii produkcyjnej w Stuttgarcie-Zuffenhausen.

Do najbardziej wyrazistych cech nowego 911 GT3 Cup należą zoptymalizowana aerodynamika i bardziej muskularny wygląd – już na pierwszy rzut oka samochód wygląda jeszcze bardziej imponująco niż poprzednik. Po części to zasługa szerokiego, lekkiego nadwozia w specyfikacji Turbo, które po raz pierwszy zastosowano w samochodzie Cup. Z tyłu jego karoseria mierzy 1902 mm szerokości (o 28 mm więcej niż poprzednika) i wyróżnia się dodatkowymi wlotami powietrza chłodzącego przed kołami. Co więcej, również przednia oś generacji 992 jest znacznie szersza niż w poprzedniku. Dzięki dodatkowo poszerzanym błotnikom z przodu nowe 911 GT3 Cup mierzy teraz aż 1920 mm szerokości. Zapewnia to miejsce dla odpowiedniej kombinacji obręczy i opon, typowej dla wyścigów GT3 – z felgami o szerokości 12 cali z przodu i 13 cali z tyłu. Ma ona pozytywny wpływ na prowadzenie oraz właściwości jezdne samochodu.

Równocześnie siódma generacja 911 GT3 Cup generuje zauważalnie większy docisk aerodynamiczny. To zasługa połączenia tylnego spojlera, zaopatrzonego w większe skrzydło, i przedniego zderzaka, który został specjalnie przystosowany do wyścigów – otrzymał spojler oraz strategicznie rozmieszczone krawędzie rozdzielające. Regulowane w 11 pozycjach tylne skrzydło z mocowaniem typu „łabędzia szyja” zapewnia nieprzerwany przepływ powietrza pod skrzydłem. Lepsza efektywność w zakresie aerodynamiki przyczynia się również do stabilniejszego prowadzenia, szczególnie w szybkich zakrętach.

Nadwozie samochodu Cup generacji 991.2 w 70% składało się ze stali i w 30% z aluminium. W przypadku następcy współczynnik ten uległ odwróceniu. Fakt – pojazd waży o ok. 35 kg więcej (masa własna „na sucho” wynosi 1260 kg), ale wynika to np. z zastosowania dodatkowych rozpórek stalowej klatki bezpieczeństwa. Demontowana klapa ewakuacyjna w dachu jest zgodna z najnowszymi normami FIA. Wszystkie okna 911 GT3 Cup wykonano z lekkiego poliwęglanu i zaopatrzono w odporną na zarysowania, twardą powłokę. Do produkcji drzwi, pokrywy silnika i tylnego skrzydła posłużyło tworzywo sztuczne wzmacniane włóknem węglowym. Z kolei przednia pokrywa, z charakterystycznym kanałem wylotowym i centralnym wlotem powietrza, stanowi doskonały przykład inteligentnego wykorzystania materiałów: podobnie jak w 911 Carrera wykonano ją z aluminium, co obniża koszty naprawy w razie wypadku.

Jeśli chodzi o silnik, 911 GT3 Cup pozostaje wierne jednostce wolnossącej. W wersji wyścigowej 4-litrowy, chłodzony cieczą 6-cylindrowy bokser rozwija moc 375 kW (510 KM). Wysokoobrotowy silnik z układem smarowania z suchą miską olejową osiąga swoją maksymalną moc przy 8400 obr./min (wcześniej: 7500 obr./min), „kręci się” do 8750 obr./min, a maksymalny moment obrotowy 470 Nm generuje przy 6150 obr./min. Pojedyncza przepustnica motylowa w połączeniu z dwiema klapami rezonansowymi zapewnia jeszcze bardziej spontaniczną reakcję silnika, który w połączeniu z wyścigowym układem wydechowym z katalizatorem wytwarza niesamowity dźwięk. Do wyboru są trzy różne układy wydechowe – zależnie od serii wyścigów, przepisów oraz toru wyścigowego. Elektroniczny system zarządzania silnikiem MS 6.6 dostarcza firma Bosch.

Podobnie jak w przypadku poprzednika 6-cylindrowy silnik wymaga przeglądu konserwacyjnego dopiero po 100 godzinach jazdy torowej. Jednostka współpracuje z 6-biegową, kłową przekładnią o masie 72 kg, za pośrednictwem jednomasowego koła zamachowego i trójpłytkowego sprzęgła ze spieków metalowych. Zmiana przełożeń odbywa się za pomocą łopatki przy kierownicy, a „niewielka inspekcja” skrzyni wymagana jest po 60 godzinach jazdy wyścigowej – co w przypadku Porsche Mobil 1 Supercup odpowiada mniej więcej 2 latom rywalizacji. Gruntowny remont zaplanowano po 120 godzinach wyścigów. Za sterowanie siłownikiem zmiany biegów odpowiada elektryczny serwomotor, zastępujący stosowaną wcześniej jednostkę pneumatyczną. Zaleta: jeszcze szybsza zmiana biegów, możliwość diagnostyki na żywo i mniejsze ryzyko uszkodzenia, na przykład w przypadku błędów przy zmianie przełożeń.

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Porsche 911
Porsche 911
Cena podstawowa już od: 528 000 PLN brutto
Dostępne nadwozia: cabrio-2dr. coupe-2dr.

Podobne wiadomości:

Porsche Taycan w bazowym wariancie RWD

Porsche Taycan w bazowym wariancie RWD

Aktualności 2021-01-25

Porsche Panamera w nowych wersjach – nawet 700 KM

Porsche Panamera w nowych wersjach – nawet...

Aktualności 2020-11-03

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Koniec ery e-Golfa. Nadchodzi ID.3
Koniec ery e-Golfa. Nadchodzi ID.3
Volkswagen przystosowuje zakłady w Dreźnie do produkcji modelu ID.3. Kilka dni temu zakończyła się tam produkcja e-Golfa. Od marca 2017 roku wyprodukowano 50401 egzemplarzy elektrycznego kompaktu.