mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Renault i Kolumbia

Renault i Kolumbia

W 1969 roku przedstawiciele państwowego wówczas koncernu Regie Nationales Renault oraz rządu Kolumbii podpisali umowę o licencyjnym montażu samochodów, dając tym samym początek działalności firmie SOFASA. Zakłady Renault w Kolumbii obchodzą w tym roku 40. rocznicę powstania.

Renault i Kolumbia
Lata 60. były okresem wojny domowej oraz niestabilnej sytuacji politycznej w Kolumbii. Poza Renault żaden z motoryzacyjnych koncernów nie odważył się na poważną inwestycję w tym kraju, a wiele z ówczesnych pojazdów jeżdżących po drogach Kolumbii pamiętało jeszcze lata 30. Były to głównie auta produkcji amerykańskiej. Zaporowe cła i system podatkowy kraju nie zachęcały do importu nowych aut.

Już rok po otwarciu firmy SOFASA z hal nowego zakładu Envigado w departamencie Antioqua wyjechały pierwsze egzemplarze kolumbijskiego Renault 4. Niedługo później rozpoczęto montaż większego modelu R6, przeznaczonego głównie na taksówki. W roku 1973 zmontowano 1.550 egzemplarzy Renault 12. Dwa lata później SOFASA wprowadziła na rynek dostawczy Renault 4 Fourgonette. Początkowo produkcja była skierowana wyłącznie na potrzeby rodzimego rynku. Wraz z rozbudową zakładu, auta z Envigado eksportowano do Wenezueli i Ekwadoru. W 1979 roku produkcja osiągnęła liczbę 25.007 pojazdów.

Kolejna dekada była czasem poszerzania gamy i rozwoju technologicznego firmy. W 1981 r. model 18 zastąpił wysłużoną dwunastkę, która powstała w liczbie ponad 56 tysięcy egzemplarzy. Kolejno wprowadzano nowoczesne Renault 9 i 11, wycofując model 6. Przez lata w produkcji pozostawał model 4, który zmotoryzował Kolumbię, kraj liczący dziś 45 milionów mieszkańców. Jeszcze w 1991 roku montowano go jako Renault 4 Amigo Fiel. Egzemplarze czwórki można do dziś zobaczyć na ulicach Bogoty, Baranquilla czy Cali.

Powolna stabilizacja sytuacji politycznej sprzyjała rozwojowi firmy SOFASA i wprowadzaniu nowoczesnych modeli. SOFASA oferowała flagowy model Renault 21 oraz popularną dziewiątkę, dostępną  w wersjach Super, Brio i Malimo, różniących się wyposażeniem. Firma rozwijała sieć salonów sprzedaży oraz autoryzowanych warsztatów na terenie całej Kolumbii, zdobywając wiodącą pozycję na rynku. W latach 90. wprowadzano kolejne modele – 19, Clio i Laguna. W 1995 roku powstała wenezuelska filia SOFAVEN, która uczestniczyła w montażu Renault Twingo. Dwa lat później SOFASA zmodernizowała model 9, w tym czasie zadebiutował też model Megane w kilku wersjach nadwoziowych.

Dziś ofercie firmy SOFASA znajdują się modele, które są dobrze znane także z polskich ulic. Gamę otwierają Twingo, Clio, Megane II, Sandero, Kangoo/Kangoo Sportway, Scenic Sportway, Koleos 4x4. W Envigado produkuje się także Renault Symbol II, które w Polsce znane jest jako Thalia oraz Renault Logan (identyczne z modelem Dacia Logan).

SOFASA jest ważnym partnerem koncernu Renault w Ameryce Południowej. Dostarcza samochody do kilku krajów ościennych zjednoczonych w Pakcie Andyjskim, południowoamerykańskim odpowiedniku UE. Renault z SOFASA eksportowane są do Chile, Ekwadoru, Boliwii oraz innych krajów tego regionu. Firma aktywnie wspiera wenezuelską filię SOFAVEN oraz sieć Renault w Ekwadorze.

Obecnie firma zatrudnia ponad 900 pracowników i posiada 116 punktów obsługi posprzedażnej w całym kraju.
Zobacz koniecznie: Wszystko o Renault
Tematy w artykule: Renault historia

Podobne wiadomości:

Renault Megane RS - wyciekły pierwsze zdjęcia

Renault Megane RS - wyciekły pierwsze zdjęcia

Aktualności 2017-07-17

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Parkowanie równoległe. Jak robić to dobrze?
Parkowanie równoległe. Jak robić to dobrze?
Parkowanie równoległe to pozornie trudny manewr. Tymczasem wystarczy poznać kilka zasad, by wpasować się w każdą niemal lukę.