mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Słaby trzeci kwartał w Europie Środkowo-Wschodniej

Słaby trzeci kwartał w Europie Środkowo-Wschodniej

Sprzedaż nowych aut w krajach Europy Środkowo-Wschodniej w trzecim kwartale tego roku była gorsza o 8,72% od tego samego okresu 2003 r.

W raporcie uwzględnione zostały wyniki z dziewięciu państw - Polski, Czech, Wegier, Słowacji, Litwy, Łotwy, Estonii, Słowenii oraz Rumunii. Skumulowana sprzedaż od początku roku wykazuje wciąż tendencję wzrostową, w porównaniu do pierwszych dziewięciu miesięcy ubiegłego roku wynik jest lepszy o 3,5% (732 tys. sprzedanych aut).

Mimo słabnącego popytu na nowe auta oraz niepewnej sytuacji gospodarczej, wciąż polski rynek jest zdecydowanie największym w tym regionie Europy z ponad 250 tys. sprzedanych nowych aut. Jednak, jak wiadomo, od maja sprzedaż aut nowych gwałtownie się załamała, w samym tylko trzecim kwartale sprzedaż była gorsza aż o 24,32% od wyników ubiegłorocznych. Kolejne dwa największe rynki pod względem sprzedaży, Węgry (155 tys.) i Czechy (105 tys.), osiągnęły gorsze rezultaty niż w tym samym okresie roku ubiegłego. Na pozostałych rynkach krajowych sprzedaż znacząco wzrosła, najwięcej w Rumunii aż o 31,82% (98 tys. aut).

Najlepszą marką pozostaje wciąć Skoda, z udziałem w rynku wynoszącym 15,48% licząc od początku roku, wyprzedzając Renault, Fiata, Opla i Toyotę. Skoda może również poszczycić się dwoma najlepiej sprzedającymi się modelami - Fabia i Octavia - które plasują się przed Dacią Solenza, Daewoo Matiz i Oplem Astrą. Nowy model wprowadzony przez Renault - Dacia Logan - mimo iż pojawił się w sprzedaży w trzecim kwartale tylko w Rumunii, sprzedał się już w liczbie 4.641 sztuk i pokazał, iż będzie się poważnie liczył w tej klasyfikacji.

Najbardziej popularne wciąż pozostają modele z segmentu małych aut z udziałem 40,62% oraz z klasy niższej średniej (25,4%).

W segmencie małych aut zanotowano spadek sprzedaży o 4,81% od początku roku oraz o 18,23% w trzecim kwartale. W tej klasie Peugeot 206 oraz Renault Thalia mocno naciskają Skodę Fabię oraz Suzuki Ignis, która od momentu jej produkcji na Węgrzech jest na czołowych lokatach i w tym roku zwiększyła sprzedaż już o 121,3%. Jeszcze większy przyrost sprzedaży odnotowała Honda Jazz (+144,4%) oraz Opel Meriva (+133,9%), która wraz z Fordem Fusion (+85,5%) wykazują rosnącą popularność wśród małych aut wielozadaniowych (mikrovany).

W przeciwieństwie do Europy Zachodniej znacząco rośnie sprzedaż aut w segmencie niższym średnim (+7,78%), gdzie prowadzi wyraźnie Dacia Solenza (+70,4%). Szóste miejsce w trzecim kwartale zdobyła Dacia Logan tuż za Fordem Focusem. Za Solenzą znalazły się Renault Megane i Opel Astra, a największy wzrost sprzedaży zanotowała Suzuki Liana (+129,3%).

Podobną tendencję, jak w Europie Zach., odnotowano wśród minivanów, które były najszybciej rozwijającą się klasą (+45,0%). Wśród nich prowadzi Renault Scenic/Grand scenic (58,8%) przez VW Touran i Citroenem Xsara Picasso. Piąte miejsce i wzrost o 157% zanotowała produkowana w Turcji Toyota Corolla Verso. Wśród vanów prowadzi Renault Espace.

Następna klasa, wyższa średnia, została zdominowana przez Skodę Octavię, która sprzedała aż ponad trzykrotnie więcej sztuk niż druga Toyota Avensis (+47,3%) i trzeci Ford Mondeo (+18,7%). Również wzrost odnotowała klasa wyższa (+6,52%). Tu prowadzi Audi A6 przez Mercedesem E-klasa, ale największy wzrost miał trzeci BMW serii 5 (+79,1%). Klasa najbardziej luksusowych aut zanotowała spadek o 19,17%. Czołowe trzy pozycje zajęły Audi A8, BMW serii 7 i Mercedes S-klasa.

Również podobnie do tendencji zachodnioeuropejskich wzrost odnotował segment samochodów SUV (+16,15%), jednak osłabł on w trzecim kwartale. W tym segmencie prowadzi Toyota RAV-4 (+34,3%) przed Hondą CR-V i Toyotą Land Cruiser. Na koniec segment aut sportowych, który również wyraźnie zwiększył sprzedaż, jednak wciąż jest to niski poziom ok. 2.500 sprzedanych sztuk. Czołowe modele to Mazda RX-8 oraz Mercedes SLK.

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Alkohol za kierownicą. Czy jedno piwo to za dużo?
Alkohol za kierownicą. Czy jedno piwo to za dużo?
Jazda pod wpływem alkoholu jest zabroniona. Tymczasem wielu kierowców nie zdaje sobie sprawy z tego, że jeszcze na drugi dzień poziom alkoholu we krwi może przekraczać dozwolony pułap.