Europejczycy kupili w marcu 2015 roku o 11,1% więcej nowych osobówek i lekkich dostawczaków, niż w trzecim miesiącu ubiegłego roku. Pierwsze miesiące ubiegły pod znakiem ogólnego wzrostu motoryzacyjnych zakupów - pierwszy kwartał był lepszy o 8,9% niż przed rokiem. Brian Walters z JATO Dynamics następująco podsumował rezultaty badań: "Rynek nowych samochodów w Europie rośnie nieprzerwanie od 7 kwartałów, pokazując duże zaufanie klientów dla przemysłu motoryzacyjnego i jego produktów".
Największe zakupy w marcu zrobili Brytyjczycy - kupili prawie pół miliona aut, zdecydowanie wyprzedzając Niemców. Polacy sprawili sobie 33 601 samochodów, co jest ogromnym postępem w porównaniu do ubiegłorocznego marca - aż o 35,6%. Bezsprzecznie największy progres zaliczyli jednak Hiszpanie, którzy od kilku miesięcy są motywowani przez swój rząd ulgami przy wymianie auta używanego na "nówkę". Poza Hiszpanią i Polską spektakularne wzrosty w marcu zaliczyli też Irlandczycy (+33.2%), Czesi (+27.6%) i Łotysze (+25.7%). Marzec nie był łaskawy jedynie dla Holendrów i Serbów, którzy kupili mniej aut niż przed rokiem.
Kraj | Liczba aut sprzedanych w III 2015 | Różnica w por. do III 2014 |
1. Wielka Brytania | 492,774 | +6.0% |
2. Niemcy | 323,039 | +9.0% |
3. Francja | 196,524 | +9.4% |
4. Włochy | 162,476 | +15.3% |
5. Hiszpania | 113,679 | +41.1% |
7. Polska | 33,601 | +35.6% |
W całym pierwszym kwartale trwającego roku pod względem ilości kupionych aut wygrywają jednak Niemcy, choć Anglicy po mocnym marcu depczą im po piętach. W kwartalnym rozrachunku Polacy zajmują 8 miejsce w Europie - poza pierwszą piątką wyprzedza nas także Belgia i Holandia. Ogólnie największy progres sprzedaży dokonał się we wspomnianej już Hiszpanii - tam w pierwszym kwartale kupiono o 31,2% więcej aut niż od stycznia do marca 2014. Na minusie skończyły Austria, Belgia, Finlandia, Luksemburg, Norwegia oraz Serbia.
Kraj | Liczba aut sprzedanych w 1 kw. 2015 | Różnica w por. do 1 kw. 2014 |
1. Niemcy | 757,630 | +6.4% |
2. Wielka Brytania | 734,588 | +6.8% |
3. Francja | 477,234 | +7.1% |
4. Włochy | 430,995 | +13.4% |
5. Hiszpania | 267,848 | +31.2% |
8. Polska | 33,601 | +21.4% |
Wciąż dominującą marką na Starym Kontynencie jest Volkswagen. Wolfburski producent znacznie wyprzedza konkurentów i odnotował wyraźny postęp w porównaniu z poprzednim rokiem. Zresztą wszystkie marki z europejskiego top10 były na plusie, a najbardziej Nissan: +21,1%. W Polsce niezmiennie najlepiej sprzedaje się czeska Skoda.
Marka | Sprzedaż III 2015 | Różnica w por. do III 2014 |
1. Volkswagen | 182,880 | +11.2% |
2. Ford | 137,530 | +9.1% |
3. Opel/Vauxhall | 118,105 | +3.7% |
4. Renault | 106,123 | +10.7% |
5. Peugeot | 95,959 | +11.4% |
Kwartalne podsumowanie pokazuje jeszcze większą przewagę VW nad konkurentami. Ogólna sprzedaż aut tej marki jest o ponad połowę większa niż drugiego w klasyfikacji Forda, Volkswagen notuje też bardziej dynamiczny wzrost procentowy sprzedaży. Jednak pod tym względem nie do pobicia jest Jeep - dzięki wprowadzeniu modeli Cherokee i Renegade, amerykańska firma poprawiła sprzedaż ponad trzykrotnie. W pierwszej dziesiątce ponownie wyróżnia się Nissan, który wskoczył na 10 pozycję w zestawieniu, dzięki poprawieniu kwartalnej sprzedaży o ponad 25%.
Marka | Sprzedaż 1 kw. 2015 | Różnica w por. do 1 kw. 2014 |
1. Volkswagen | 434,920 | +10.8% |
2. Ford | 271,714 | +7.3% |
3. Renault | 241,960 | +12.2% |
4. Opel/Vauxhall | 241,109 | +6.6% |
5. Peugeot | 222,010 | +6.9% |
Pod względem preferencji klientów nic się nie zmieniło - nadal najbardziej naturalnym wyborem jest Volkswagen Golf, który mocno dystansuje Forda Fiestę. W marcu 9 z 10 najpopularniejszych samochodów poprawiło swoją sprzedaż, tylko Opel Astra sprzedawał się słabiej niż przed rokiem. Za to Opel Corsa i Nissan Qashqai (+21,2%) cieszyły się znacznie większym zainteresowaniem niż w marcu 2014.
Model | Sprzedaż III 2015 | W por. do III 2014 |
1. Volkswagen Golf | 56,269 | +0.1% |
2. Ford Fiesta | 47,686 | +7.3% |
3. Opel/Vauxhall Corsa | 40,862 | +20.7% |
4. Renault Clio | 36,217 | +11.6% |
5. Volkswagen Polo | 33,421 | +9.1% |
W zestawieniu kwartalnym bez niespodzianek - Golf jest liderem. Dzięki doskonałej sprzedaży w marcu Corsa prawie dogoniła mniejszego Volkswagena - Polo. Równie mocno (+21,2%) wzrósł popyt na Nissana Qashqaia w pierwszych trzech miesiącach. Na minusie po trzech miesiącach w czołowiej dziesiątce znalazły się Ford Focus oraz Peugeot 208. Polacy nadal najchętniej wybierają Skodę Octavię, choć klienci indywidualni najczęściej decydują się na Opla Corsę.
Model | Sprzedaż 1 kw. 2015 | W por. do 1 kw. 2014 |
1. Volkswagen Golf | 133,359 | +2.9% |
2. Ford Fiesta | 88,155 | +3.0% |
3. Renault Clio | 79,710 | +7.1% |
4. Volkswagen Polo | 78,648 | +7.2% |
5. Opel/Vauxhall Corsa | 78,597 | +21.1% |
Komentuj:
Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!