W skład jury konkursu World Car of the Year wchodzi 66 dziennikarzy motoryzacyjnych z 23 krajów. W swojej codziennej pracy w redakcjach oceniają oni motoryzacyjne nowości, które pojawiły się na światowym rynku.
W tegorocznej edycji konkursu World Car of the Year zaszła jedna istotna zmiana. Pojawiła się kategoria "World Luxury Car of the Year". Do tego tytułu będą pretendować samochody w których najważniejsze nie będą osiągi, ale komfort i prestiż jakie zapewniają.
Pozostałe zasady konkursu WCOTY pozostały bez zmian. W nowej edycji plebiscytu mogą kandydować wyłącznie całkowicie nowe modele, bądź gruntownie zmodernizowane. Powinny one trafić do oficjalnej sprzedaży do końca bieżącego roku minimum na jednym kontynencie, a do końca maja przyszłego roku jeszcze co najmniej na drugim.
Aby móc wystartować w przypadku nowej kategorii niezbędne jest wyprodukowanie minimum 500 sztuk rocznie danego modelu. O tytuł "World Green Car of the Year" mogą kandydować tylko te auta, które weszły do seryjnej produkcji, zaś o miano "World Car Design of the Year" będą rywalizować te same modele co w głównej kategorii, tyle że swoich kandydatów będą zgłaszać także wybrani eksperci od stylistyki samochodów.
W tym roku tytuł World Car of the Year zgarnęło Audi A3. To dość duże zaskoczenie zważywszy, że tytuł europejskiego samochodu roku przypadł Peugeotowi 308. W drodze do wygranej niemiecki kompakt z segmentu premium pokonał BMW Serii 4 oraz Mazdę 3. Według jurorów niemiecki model wyróżniał się bardzo dobrymi właściwościami jezdnymi oraz szeroką gamą jednostek napędowych. Do tego Audi A3 jest oferowane w czterech różnych wariantach nadwoziowych.
Ostatni raz samochód tej marki wygrał główny tytuł w 2005. Miało to miejsce podczas pierwszego rozdania nagród World Car of the Year. Było to Audi A6. W przeszłości zwycięstwa Audi trafiały się w kategorii World Performance Car, gdzie wygrywało RS4, R8 oraz R8 V10.
W tym roku kategoria World Performance Car należy do Porsche 911 GT3. Co prawda w ostatnim czasie niemiecki producent miał dość poważny problem z tym modelem. Chodziło o usterkę w silniku, która mogła powodować zapłon samochodu. W wyniku tego na chwilę wstrzymano produkcję i przeprowadzono akcję serwisową, w wyniku której Porsche wymieni silniki we wszystkich modelach, gdzie znajduje się usterka. Ekstremalne wydanie 911-tki jest wyposażone w silnik bokser o pojemności 3,8 litra. Maksymalna moc tej jednostki to 475 KM. Maksymalny moment obrotowy to 438 Nm. Prędkość maksymalna tej piekielnej maszyny to 315 km/h.
W tym roku po raz pierwszy przyznano tytuł World Luxury Car. W finałowej trójce znalazły się takie modele jak Range Rover Sport, Bentley Flying Spur oraz Mercedes Klasy S. Oba brytyjskie modele musiały uznać wyższość niemieckiego konkurenta, który jest pierwszym w historii zwycięzcą tego trofeum. Jurorzy, którzy zdecydowali się na Mercedesa, podkreślali jak duży postęp zanotował ten model w stosunku do poprzednika, a tym samym stał się wyznacznikiem w segmencie limuzyn.
Pierwszy samochód elektryczny z Bawarii zgarnął w tym roku podwójne trofeum. W ręce BMW i3 wpadły dwa tytuły: World Car Design of the Year oraz World Green Car. W przypadku tego pierwszego po drodze pokonał Mazdę 3 oraz świeżutką generację Mercedesa Klasy S, która wygląda fenomenalnie. W drugiej kategorii BMW z elektrycznym silnikiem o mocy 170 KM pokonało Audi A3 g-tron oraz Volkswagena XL1.
Ostatnie komentarze z Forum mojeauto.pl:
Dodaj swój komentarz +