mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Szybkie ładowanie baterii coraz bliżej

Szybkie ładowanie baterii coraz bliżej

Trwają prace nad techniką ładowania o bardzo wysokiej mocy dla elektrycznych samochodów przyszłości.

Szybkie ładowanie baterii coraz bliżej

Już wkrótce ładowanie aut elektrycznych „do pełna” może trwać równie krótko, co tradycyjne tankowanie benzyną. Wszystko to za sprawą wstępnych wyników projektu naukowego „FastCharge”.

Konsorcjum badawcze zaprezentowało niedawno prototyp stacji ładowania o mocy nawet 450 kW. Punkt znajduje się w Jettingen-Scheppach niedaleko autostrady A8, pomiędzy Ulm a Augsburgiem. Nowa stacja jest odpowiednia dla pojazdów elektrycznych wszystkich marek zgodnych z europejskim wariantem (typ 2) szeroko stosowanego systemu CCS (Combined Charging System) i można z niej korzystać bezpłatnie.

Pojazd badawczy Porsche z akumulatorem o pojemności netto około 90 kWh uzyskał na nowej stacji moc ładowania ponad 400 kW. Efekt: czas ładowania potrzebny do uzyskania zasięgu pierwszych 100 km wyniósł mniej niż trzy minuty!

Projekt „FastCharge”

Zainicjowany w lipcu 2016 r. projekt naukowy „FastCharge” otrzymał od Niemieckiego Ministerstwa Transportu i Infrastruktury Cyfrowej dofinansowanie w wysokości 7,8 mln euro. Wdrożenie wytycznych dotyczących finansowania koordynuje Niemiecka Organizacja Technologii Wodorowej i Ogniw Paliwowych (NOW). Konsorcjum przemysłowe obejmuje m.in. firmy motoryzacyjne, takie jak Porsche czy BMW.

Rosnąca dostępność stacji o mocy nawet 450 kW pozwala znacznie skrócić czas ładowania. Moc nowych ładowarek FastChargers jest od 3 do 9 razy wyższa od tego, co obecnie oferują szybkie ładowarki prądem stałym (DC). W ramach projektu „FastCharge” analizowane są warunki techniczne, jakie muszą być spełnione po stronie konstrukcji pojazdów i infrastruktury, aby umożliwić stosowanie wyjątkowo wysokich mocy ładowania.

Prezentowane prototypy stacji ładowania wykorzystują gniazdo wypróbowanego systemu CCS (Combined Charging System) typu 2, który jest standardem w Europie. Obecnie dla samochodów z gniazdem CCS dostępne są dwie stacje ładowania firmy Jettinger – można z nich korzystać bezpłatnie.

Zależnie od modelu auta, nowa ultraszybka stacja ładowania współpracuje z pojazdami z napięciem akumulatora 400 V oraz 800 V. W każdym przypadku moc ładowania jest automatycznie dobierana do maksymalnych dopuszczalnych możliwości systemu danego pojazdu.

Samochód badawczy Porsche wstępnie może osiągać moc ładowania 400 kW – po raz pierwszy w aucie osobowym. Pozwala na to innowacyjny układ chłodzenia. Zapewnia on bowiem jeszcze bardziej równomierną, precyzyjną kontrolę temperatury w ogniwach.


Podobne wiadomości:

Cupra e-Racer. Zimowe testy elektrycznej wyścigówki

Cupra e-Racer. Zimowe testy elektrycznej...

Aktualności 2019-04-12

Toyota opracuje łazik księżycowy na wodór

Toyota opracuje łazik księżycowy na wodór

Aktualności 2019-03-26

Komentuj:

~greg1 2019-02-05

Jaki jest sens ekonomiczny elektryków to trudno powiedzieć (pozytywnie). A stacja ładowania o tak dużej mocy to fajna rzecz, ale raczej w Polsce nie do zastosowania (jest wiele miejsc u nas w kraju gdzie lodówka nie chce działać po włączeniu do gniazdka - bo prądu mało). A tak na koniec to co robić z akumulatorami po 5-8 latach eksploatacji (pomijam że trzeba kupić nowe za cenę małego samochodu). Czyli raczej elektryki zasilane jak trolejbusy - czyli w sposób ciągły. Ale to już było :)

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Toyota sprzedała w Polsce 55 tys. hybryd
Toyota sprzedała w Polsce 55 tys. hybryd
Do końca kwietnia 2019 roku Toyota sprzedała w Polsce łącznie prawie 55 000 hybryd.