Decydujący wpływ na taki wzrost konsolidacji rynku miała nie notowana wcześniej gigantyczna przewaga największych polskich firm dealerskich wobec reszty rynku w zakresie sprawności sprzedaży. Dynamika wzrostu sprzedaży firm z listy TOP50 była w roku 2014 prawie dwukrotnie większa niż całego rynku. Firmy z listy miały 22,35 proc. średniego wzrostu sprzedaży, wobec jedynie 12,2 proc. wzrostu całego rynku.
Lista TOP50 2014 przyniosła dalsze potwierdzenie widocznej w całej Europie "kontrrewolucji jednokoncernowej", wynikającej z dalszej działalności producentów opartej na wprowadzonych w ostatnich latach zmianach prawnych w zakresie wielomarkowości, które dają producentom wiele narzędzi do jej ograniczania. Tak więc, w roku 2012 na liście było jedynie 11 firm sprzedających tylko auta jednego koncernu. Od tej pory liczba ta co rok rośnie, w 2013 było ich 15, a na aktualnej liście już 17.
Najwyższe wzrosty sprzedaży wśród firm znajdujących się na liście TOP50 2014 zanotowali debiutanci: katowicka grupa JKK Auto – dealer Mazdy, Seat i Hondy (+152,6 proc.) oraz grupa Auto Spektrum, stworzona przez dealerów Renault i Dacii z Małopolski (+129,6 proc.), z tym że ten gigantyczny wynik wynika w dużej mierze z tego, że w roku 2014 został w pełni zakończony proces konsolidacji konsorcjum.
Na liście TOP50 2014, podobnie jak w latach 2013 i 2012 pojawiło się czterech debiutantów, co utrwala stabilizację wśród największych polskich firm dealerskich. Poza wspomnianą dwójką, są to również Toyota Dobrygowski, która otworzyła salon japońskiej marki we Wrocławiu, i Grupa Dąbrowscy z Zabrza, sprzedającej Renault, Dacie i Nissany, która poprzez transakcję pozyskała do grupy dealera z Bytomia.
W czołówce, po wielu latach dominacji, pozycję lidera straciła Polska Grupa Dealerów (11.640 sprzedanych aut, +15,7 proc.). Na najwyższy stopień podium wspięła się poznańska Grupa Krotoski – Cichy i to z najlepszym w historii polskiego rynku dealerskiego rocznym wynikiem sprzedaży - 13.369 sprzedanych aut, +39,9%. Warto przypomnieć, że jeszcze 5 lat temu Grupa Krotoski – Cichy sprzedawała dwukrotnie mniej samochodów niż Grupa PGD, w roku 2012 dystans wynosił 1100 samochodów, a na liście 2013 zmniejszył się do zaledwie 502 aut.
Po roku przerwy na podium wróciła druga poznańska grupa dealerska - Grupa Bemo (6219 sprzedanych aut), spychając na miejsce czwarte firmę Inter Auto z Krakowa (5625 sprzedanych aut). Co ciekawe, obie firmy otworzyły ostatnio w Poznaniu i w Krakowie salony marki Peugeot, co może tylko zaostrzyć walkę o podium w roku 2015. Pierwsza dziesiątka największych polskich dealerów jest od wielu lat bardzo stabilna. W roku 2014 nastąpiły w niej dwie zmiany (w roku 2013 – tylko jedna). Do dziesiątki po roku przerwy powróciła toruńska Grupa PTH, a dodatkowo po raz pierwszy pojawiła się w niej, grupa "europejska" - PGA Polska (4599 sprzedanych aut), głównie dzięki pełnym uruchomieniu salonu Skody w podwarszawskich Jankach.
firma | sprzedaż | zmiana r/r | liczba lokalizacji | marki | |
1. | Grupa Krotoski - Cichy | 13.369 | +39,9% | 14 | VW, Audi, Skoda, Opel, Seat |
2. | Grupa PGD | 11.640 | +15,7% | 13 | Ford, Nissan, Suzuki, Fiat, Mitsubishi, Seat, Hyundai, Infiniti, Opel |
3. | Grupa Bemo | 6.219 | +19,8% | 9 | Ford, Volvo, Suzuki, Mitsubishi, Hyundai, Mercedes, Mazda, Peugeot |
4. | Inter Auto | 5.625 | +6,4% | 7 | Skoda, Opel, Chevrolet, Fiat, Alfa Romeo, Jeep, Kia, Peugeot |
5. | Carservis | 5.340 | +3,3% | 13 | Fiat, Alfa Romeo, Lancia, Jeep, Hyundai, Kia, Opel, Chevrolet, Peugeot, Citroen |
6. | Pol-Moto Auto | 5.098 | +10,6% | 10 | Skoda, Fiat, Opel, Chevrolet, Peugeot |
7. | PGA Polska | 4.599 | +35,7% | 8 | BMW, Mini, Mercedes, Peugeot, Skoda |
8. | Grupa PTH | 4.578 | +39,8% | 16 | Citroen, Peugeot, Fiat, Mazda, Hyundai, Suzuki, Ford |
9. | Auto Lellek Group | 4.527 | +31,3% | 8 | VW, Audi, Porsche, Skoda, Seat |
10. | Carsed | 4.476 | +30,9% | 4 | Skoda, VW, Seat |
Ostatnie komentarze z Forum mojeauto.pl:
Dodaj swój komentarz +