10. WCOTY i COTY
Przez cały rok przyznano kilkadziesiąt mniej lub bardziej prestiżowych nagród przemysłu motoryzacyjnego. Od dawna te, o których mówi się najwięcej, to World Car of the Year oraz Car of the Year. W obu plebiscytach mamy swoich reprezentantów. Maciej Pertyński jest jednym z jurorów WCOTY, zaś grono sędziów COTY od dawna zasilają Maciej Ziemek i Wojtek Sierpowski.
Tegoroczne COTY zgarnął Peugeot 308, rok po tym, jak tytuł ten wywalczył Volkswagen Golf siódmej generacji. W Wolfsburgu jednak nikt za bardzo się sukcesem Francuzów nie przejmował, zwłaszcza, że w plebiscycie WCOTY główną nagrodę jury przyznało Audi A3.
9. Marki znikają z rynku
Koniec roku dostarczył nam smutnej wiadomości. Oto luksusowa marka Spyker ogłosiła bankructwo. Holenderski producent zalegał z opłatami za dzierżawę pomieszczeń i właściciel wszedł na drogę sądową. Spyker nie był w stanie spłacić swoich długów. Mówi się, że kłopoty marki zaczęły się w momencie, gdy firma zakupiła od General Motors Saaba. Holendrzy nie dostali zgody na zakup nowoopracowanych modeli i zostali z produkcją przestarzałych modeli 9-3. Później Saab upadł, ale jego pozostałości (m.in. bez prawo do logo) wykupiło konsorcjum National Electric Vehicle of Sweden (NEVS). Firmie udało się uruchomić produkcję lekko zmodyfikowanego 9-3, ale to nie pomogło. Pod koniec tego roku pojawiły się niepotwierdzone jeszcze informacje, że większościowe udziały w NEVS może wykupić koncern Mahindra. Będąc na miejscu fanów marki, nie liczylibyśmy na wiele.
8. Dwa oblicza sportu motorowego
Sport motorowy, mimo wielu nieciekawych sygnałów, wciąż cieszy się sporą popularnością. W F1 Mercedes, po raz pierwszy od czasów Fangio, wywalczył mistrzostwo kierowców, a Toyota po raz pierwszy od 1994 roku, kiedy Didier Auriol wygrał za kierownicą Toyoty Celicii Rajdowe Mistrzostwa Świata, zdobywa jeden z najważniejszych tytułów w sporcie motorowym(Mistrzostwo WEC). Przez cały rok wiele emocji dostarcza Robert Kubica, cały czas zgłębiając tajemnice rajdów na poziomie WRC. Świetne informacje docierają z Porsche SuperCup. Na koniec sezonu Kuba Giermaziak zostaje wicemistrzem, a Verva Racing Team zgarnia tytuł mistrzowski w kategorii producentów.
Jednak w tym roku motorsport pokazał swoje ciemne oblicze. W październiku przyszło mocne wstrząśnięcie i to za sprawą Formuły 1, która pokazała, że sport motorowy nadal niesie ogromne ryzyko. Podczas GP Japonii Jules Bianchi uderza w stojący wóz obsługi, na śliskim torze, w miejscu najgorszym z możliwych. Rokowania lekarzy nie są optymistyczne, a cały świat, nie tylko F1, solidaryzuje się z rodziną francuskiego kierowcy. Tuż przed startem nowego roku 2014 bardzo poważnemu wypadkowi uległ Michael Schumacher. Niemiecki, legendarny kierowca F1 przez cały rok walczył i nadal walczy o powrót do normalnego życia.
7. Chrysler przejęty przez Fiata
Po przejęciu całościowego pakietu akcji Chryslera Włosi utworzyli Fiat Chrysler Automobiles, spółkę, która ma lepiej radzić sobie w świecie motoryzacji. W maju koncern przedstawił plany rozwoju marek wchodzących w skład Fiat Chrysler Automobiles. Poznaliśmy m.in. jak mocno rozrośnie się rodzina aut z logo Alfy Romeo.
6. Premiery
Rok 2014 to debiut wielu nowych modeli. Nam w głowie utkwiło kilka aut, które w nowych odsłonach pojawiły się na rynku w ostatnich 365 dniach. Segment D zasilił nowy Volkswagen Passat B8 i jego mocny rywal, czyli Ford Mondeo. Czesi pokazali trzecią generację Fabii, a Audi dało światu nowe TT z rewolucyjnym kokpitem. Z kolei Mercedes, oprócz konkurenta Porsche 911, wskrzesił legendarnego Maybacha. Niestety auto pojawiło się tylko, jako topowa odmiana Klasa S. Mimo to klienci nie pogardzą takim Maybachem.
5. Lamborghini w Polsce
Po wielu latach nad Wisłę nadciągnął włoski byk. Od tego roku w Polsce, a konkretnie w Warszawie można oficjalnie zakupić samochody marki z Sant’Agata. Salon Lamborghini Warszawa mieści się vis a vis Centrum Nauki Kopernik, a na jego otwarciu nie zabrakło samego prezesa marki, Stephana Winkelmanna. W ofercie Lamborghini są trzy modele: Aventador LP700-4 i LP700-4 Roadster oraz Huracan LP610-4.
4. Kolejne kilometry nowych dróg
Lubimy u nas w Polsce narzekać, oj i to bardzo. Na wszystko, ale najczęściej to na stan polskich dróg. I tu jednak narzekań mamy coraz mniej. W tym roku otwarto kolejne kilometry dróg, ważnych z perspektywy komunikacji między dużymi miastami. Teraz z Wrocławia do Warszawy można spokojnie dojechać samochodem poniżej 4 godzin, a i po innych trasach jeździ się równie komfortowo. Oddano autostradę A1 na odcinku Włocławek-Kowale i dzięki temu całą autostradą można przejechać z Gdańska do Łodzi. Również możemy już jeździć nowooddanym odcinkiem A4 Tarnów-Dębica i jednocześnie ruszyła budowa ostatniego odcinka Rzeszów-Jarosław. Szkoda, że wciąż opłaty za jazdę po autostradach odbiegają od standardów europejskich.
3. Solaris
Solaris to nasza duma i marka, która podobnie jak bydgoska PESA ma mocną pozycję w Europie. W tym roku o Solarisie często było głośno, a to za sprawą kolejnych miast, które podpisywały umowy z polskim producentem autobusów. Te trafiły lub wkrótce trafią do kolejnych miast w Europie, a i rodzime miasta coraz częściej zgłaszają chęć użytkowania Solarisów. I oby ten stan rzeczy tylko się polepszał.
2. Tańsze paliwo
Niektórzy pewnie przecierają nadal oczy ze zdumienie, podjeżdżając na stację benzynową. Ale fakt jest taki, że za litr paliwa na stacji płacimy poniżej 5 złotych, co nie zdarzało się już od kilku lat. Mało tego, w kilku regionach Polski można spotkać ceny poniżej 4,50 zł/litr. To sprawia, że nasz portfel ma szansę odetchnąć z ulgą. Miejmy nadzieję, że ceny, co najmniej utrzymają się na tym poziomie, również w przyszłym roku.
1. Fabryka VW pod Poznaniem
Inwestycja pochłonie prawie 3,4 mld złotych, a fabryka zatrudni 2,3 tysiąca osób. Decyzja o rozpoczęciu budowy nowej fabryki Volkswagena we Wrześni (woj. wielkopolskie) to najlepszy kandydat na wydarzenie roku. Pod Poznaniem koncern z Wolfsburga będzie produkował samochody dostawcze. Pierwsze egzemplarze hale fabryki mają opuścić w 2016 roku. Montowany będzie tam m.in. nowy Crafter.
Oczywiście nasz ranking jest mocno subiektywny i każdy wskazałby inne najważniejsze wydarzenia roku 2014. A Waszym zdaniem czego tu brakuje?
Komentuj:
Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!