1. mojeauto.pl >
  2. motogazeta >
  3. Aktualności >
  4. Toyota GR Corolla. Premiera hot-hatcha

Toyota GR Corolla. Premiera hot-hatcha

Toyota GR Corolla to najnowszy model opracowany przez Toyota Gazoo Racing. Rasowy hatchback ma napęd na cztery koła i silnik o mocy 304 KM. Niestety, nie będzie dostępny w Europie.

Toyota GR Corolla. Premiera hot-hatcha

Światowa premiera 304-konnego hatchbacka opartego na 12. generacji najpopularniejszego samochodu w historii motoryzacji została zorganizowana w Long Beach w Kalifornii, tuż przed rozpoczęciem nowego sezonu zawodów driftingowych Formula Drift. GR Corolla trafi do sprzedaży najpierw w Japonii w drugiej połowie 2022 roku. Samochód nie będzie dostępny w Europie. Chętnym pozostanie jedynie import indywidualny.

Seryjna GR Corolla otrzymała mocniejszą, 304-konną (224 kW) wersję 1,6-litrowego, rzędowego, trzycylindrowego silnika turbo z intercoolerem, znanego z GR Yarisa. Samochód został wyposażony także w pochodzący z GR Yarisa napęd na cztery koła GR-FOUR, przystosowany do specyfikacji nowego modelu. GR Corolla została oparta na konstrukcji Corolli Hatchback. Rozstaw kół z przodu jest jednak o 60 mm większy, a z tyłu o 85 mm większy niż w standardowej Corolli Hatchback, aby uzyskać większą stabilność w zakrętach. Dzięki temu auto prowadzi się pewnie podczas sportowej jazdy. GR Corolla zachowała pięć miejsc siedzących i pięciodrzwiowe nadwozie, aby obok wysokiej sprawności na torze zapewnić także praktyczność w codziennym użytkowaniu.

Stylistyka wywodząca się z motorsportu

GR Corolla powstała na bazie konstrukcji Corolli Hatchback, którą zmodyfikowano pod kątem stabilności i osiągów w warunkach sportowej jazdy. Przednie błotniki zostały poszerzone o 20 mm, a tylne o 30 mm, co nie tylko poprawia właściwości jezdne, ale przekłada się na szeroką, sportową sylwetkę. Potrójna końcówka układu wydechowego poprawia osiągi silnika 1.6 turbo, a jednocześnie podkreśla mocny, sportowy wygląd tylnej części auta. Aby poprawić wydajność chłodzenia oraz aerodynamikę samochodu na wszystkich rodzajach dróg, w tym na torach wyścigowych, drogach gruntowych i śliskich, zaśnieżonych trasach, GR Corolla otrzymała wloty powietrza w przednim zderzaku oraz w błotnikach i na masce.

Modyfikowany silnik 1.6 turbo z GR Yarisa

GR Corolla otrzymała ten sam lekki i mocny, 3-cylidrowy silnik 1.6 z turbodoładowaniem i intercoolerem co GR Yaris. Dzięki większej wydajności układu wydechowego inżynierowie Toyota Gazoo Racing uzyskali jeszcze wyższą moc na poziomie 304 KM. Tłumik z zaworem i potrójnym wydechem zmniejsza zarówno ciśnienie w wydechu, jak i poziom hałasu. Silnik GR Corolli zapewnia świetne przyspieszenie i radość z jazdy.

Napęd na cztery koła GR-FOUR wykorzystuje elektroniczne sprzęgło wielopłytkowe, które pozwala zmieniać ustawienia rozdziału mocy między przednią i tylną oś. Do wyboru odpowiednich ustawień służy selektor trybów jazdy 4WD. Oprócz tego GR Corolla daje możliwość wyboru trybów jazdy za pomocą selektora Drive, które kontroluje sposób reagowania samochodu na wciśnięcie pedału przyspieszenia, ruchy kierownicy i inne działania kierowcy, aby dać większe możliwości ustawień zgodnie z preferencjami kierowcy i warunkami jazdy.

Aby dostosować zawieszenie do sportowych możliwości GR Corolli i zapewnić stabilność w zakrętach, zespół TGR zastosował wahacze z tulejami kulkowymi oraz zoptymalizowane sprężyny, amortyzatory i geometrię kół. Sportowe hamulce tarczowe z przeciwstawnymi zaciskami zapewniają pewność i bezpieczeństwo nawet na torach wyścigowych.

Bardzo wysoka sztywność nadwozia to wynik zastosowania platformy TNGA oraz montażu na specjalnej linii produkcyjnej GR w fabryce Toyota Motomachi. Dodatkowo auto otrzymało wzmocnienia konstrukcji z tyłu między nadkolami, pod podłogą i przed zbiornikiem paliwa. Podobnie jak w przypadku GR Yarisa, dach został wykonany z kompozytów z włóknem węglowym formowanych w procesie SMC (sheet molding compound), który zapewnia dużą łatwość w nadawaniu optymalnej formy i przyczynia się nie tylko do zwiększenia sztywności, ale także do zmniejszenia masy.

Sportowe wnętrze

We wnętrzu GR Corolla otrzymała elementy wyposażenia, które bezpośrednio wpływają na jej możliwości w sportach motorowych. W aucie zamontowano dźwignię zmiany biegów o krótkim skoku, która zapewnia naturalną obsługę po opuszczeniu ramienia z kierownicy, umożliwiając szybką zmianę biegów. Ręczny hamulec postojowy daje lepszą kontrolę nad pojazdem, również podczas driftu. Na tablicy rozdzielczej pojawił się nowy wyświetlacz TFT opracowany specjalnie dla modeli GR pod wpływem rozwiązań stosowanych w samochodach wyścigowych oraz spostrzeżeń profesjonalnych kierowców. Nowy wyświetlacz poprawia widoczność wskaźników podczas sportowej jazdy.

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Toyota Corolla
Toyota Corolla
Cena podstawowa już od: 87 900 PLN brutto
Dostępne nadwozia: hatchback-5dr. kombi-5dr. sedan-4dr.

Podobne wiadomości:

Honda Civic Type R – oficjalna premiera

Honda Civic Type R – oficjalna premiera

Premiery 2022-08-02

Światowa premiera nowego Maserati MC20 Cielo

Światowa premiera nowego Maserati MC20 Cielo

Aktualności 2022-06-03

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!