mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Toyota GR Yaris. Premiera 261-konnego hot-hatcha

Toyota GR Yaris. Premiera 261-konnego hot-hatcha

Podczas salonu samochodowego w Tokio swój debiut ma Toyota GR Yaris. Samochód zbudowany w nawiązaniu do rajdowego Toyoty Yaris WRC.

Toyota GR Yaris. Premiera 261-konnego hot-hatcha

Toyota GR Yaris debiutująca podczas Tokyo Auto Salon 2020 to drugi model z serii GR, zaraz po Toyocie GR Supra. Samochód napędzany jest trzycylindrowym, ale turbodoładowanym silnikiem o mocy aż 261 KM, ma napęd na cztery koła GR-FOUR, lekką konstrukcję nadwozia i korzystny stosunek mocy do masy oraz specjalnie zaprojektowane zawieszenie.

Auto zostanie wprowadzone na rynek w drugiej połowie 2020 roku i będzie stanowiło bazę dla kolejnej wersji rajdowego Yarisa WRC.

Toyota GR Yaris – silnik

Pod maskę nowej Toyoty GR Yaris trafiła nowa jednostka napędowa. Jest nią silnik o pojemności 1,6 litra, z turbodoładowaniem. Co istotne, ma on trzy cylindry, co nie przeszkadza w uzyskaniu wysokiej mocy i momentu obrotowego.

Jednostka napędowa czerpie z bogatych doświadczeń Toyoty w motorsporcie, generując maksymalne osiągi, z wykorzystaniem systemu chłodzenia tłoków, zaworów wylotowych o większej średnicy i obrobionego maszynowo układu dolotowego.

Jednostka o pojemności 1618 cm sześc. generuje moc maksymalną 261 KM (192 kW) oraz 360 Nm momentu obrotowego. Kompaktowy i lekki 12-zaworowy silnik DOHC wspierany jest przez turbosprężarkę i przenosi napęd poprzez sześciobiegową manualną skrzynię biegów.

Toyota GR Yaris – osiągi

Przyspieszenie Toyoty GR Yaris od 0 do 100 km/h odbywa się w mniej niż 5,5 sekundy, a ograniczona elektronicznie prędkość maksymalna sięga 230 km/h.

Karoseria samochodu składa się przede wszystkim z lekkich materiałów, a dach zbudowany jest z nowego polimeru z włókna węglowego. Aluminium wykorzystano na masce, drzwiach i tylnej klapie. W wyniku tego GR Yaris ma moc hot hatcha z segmentu C, ale masę samochodu z segmentu B (1280 kg) i rewelacyjny stosunek mocy do masy wynoszący 4,9 kg/KM.

Toyota GR Yaris – napęd

Nowy napęd na cztery koła GR-FOUR został zaprojektowany tak, by jak najefektywniej przekazywać moc na każde koło, a do tego jest lekki i prosty w konstrukcji. To kolejny element zapewniający wysokie osiągi GR Yarisa.

Za rozdział momentu napędowego pomiędzy przednią i tylną osią odpowiada bardzo szybkie sprzęgło. Jako opcja w Pakiecie Circuit występują dwa mechanizmy różnicowe o ograniczonym poślizgu Torsen, które rozdzielają moc między lewą i prawą stronę, żeby dać naturalną i bezpośrednią kontrolę nad autem.

Nowatorski system wykorzystuje różne przełożenia biegów dla przedniej i tylnej osi, a to pozwala na rozłożenie napędu pomiędzy przednią i tylną osią w proporcjach nawet od 100:0 (pełny napęd na przód) do 0:100 (pełny napęd na tył). Ta elastyczność daje przewagę nad innymi systemami AWD. Co więcej, napęd GR-FOUR ma niższą masę.

W trakcie jazdy kierowca może dostosować pracę napędu na cztery koła do swoich preferencji lub sytuacji na drodze, wybierając jeden z trzech trybów jazdy. W standardowym trybie 60 procent mocy przekazywane jest na koła przednie, a 40 procent na tylne.

W trybie Sport większy moment napędowy kierowany jest na tył (30:70), żeby zapewnić radość z jazdy na torze czy krętych drogach, a w trybie Track bazowym ustawieniem jest 50:50, by zapewnić doskonałe prowadzenie na odcinkach specjalnych czy torze.

Pierwszy egzemplarz trafił właśnie do Polski i znajduje się w siedzibie Toyota Motor Poland w Warszawie. Debiut sprzedażowy planowany jest na ten rok. Cen jeszcze nie znamy.

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Toyota Yaris
Toyota Yaris
Cena podstawowa już od: 44 500 PLN brutto
Dostępne nadwozia: hatchback-5dr.

Podobne wiadomości:

Toyota GR Supra z silnikiem 2.0

Toyota GR Supra z silnikiem 2.0

Aktualności 2020-01-24

Lexus LFA wciąż w sprzedaży!

Lexus LFA wciąż w sprzedaży!

Aktualności 2020-02-11

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Volkswagen pokazał robota do ładowania akumulatorów
Volkswagen pokazał robota do ładowania akumulatorów
Koniec z poszukiwaniem miejsca do ładowania samochodu elektrycznego. Volkswagen ma na to sposób – mobilny robot, który podjedzie do zaparkowanego auta.