mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Toyota rozpoczyna produkcję silników w Polsce

Toyota rozpoczyna produkcję silników w Polsce

Fabryka Toyoty w Jelczu-Laskowicach rozpoczyna produkcję najnowszej generacji silników benzynowych przeznaczonych do aut hybrydowych.

Toyota rozpoczyna produkcję silników w Polsce

Uroczyste uruchomienie produkcji silnika odbyło się w obecności Sekretarza Stanu w Ministerstwie Inwestycji i Rozwoju Grzegorza Pudy oraz Sekretarza Stanu w Ministerstwie Energii Krzysztofa Kubowa, prezesa Toyota Motor Europe dr Johana van Zyla oraz przedstawicieli Kierownictwa Toyota Motor Corporation.

Tym samym wystartował drugi z pakietu czterech zapowiedzianych w Polsce projektów związanych z hybrydową technologią Toyoty. Rok temu w Wałbrzychu uruchomiono produkcję elektrycznych przekładni hybrydowych 1.8. W kwietniu przyszłego roku w Jelczu-Laskowicach ruszy produkcja mniejszej wersji silnika TNGA o pojemności 1,5 l, a rok później w fabryce w Wałbrzychu współpracującej z nim elektrycznej przekładni hybrydowej.

W ten sposób polskie zakłady Toyoty będą tworzyć jeden hybrydowy zespół napędowy. W związku z produkcją nowych silników zakład w Jelczu-Laskowicach prowadzi działania rekrutacyjne zmierzające do zatrudnienia dodatkowo 200 pracowników, którzy dołączą do 450 nowych osób przyjętych do pracy w minionych miesiącach.

Silnik TNGA 2.0

Nowoczesny dwulitrowy, czterocylindrowy silnik TNGA o pojemności 2,0 l współpracować może z elektryczną przekładnią hybrydową w napędach hybrydowych lub stanowić samodzielną jednostkę w napędach konwencjonalnych. Montowany będzie w napędzie hybrydowym Corolli Hatchback i TS Kombi, a także w konwencjonalnym napędzie Toyoty RAV4.

W ramach inwestycji wynoszącej łącznie 770 milionów złotych dla obu silników TNGA powstały całkowicie nowe linie produkcyjne, charakteryzujące się zautomatyzowaną produkcją, wyższą wydajnością i lepszą ergonomią pracy.

Zapotrzebowanie na niskoemisyjną technologię Toyoty na Starym Kontynencie rośnie bardzo szybko. Obecnie już co drugi samochód Toyoty w Europie (52%) i co trzeci w Polsce (35%) sprzedawany jest w wersji hybrydowej. W ślad za tym zlokalizowane w Polsce projekty rozwijają się bardzo szybko i w krótkim okresie uruchamiana jest druga i trzecia zmiana produkcyjna.

- Przechodzimy obecnie okres dynamicznej transformacji i rozwoju związanego ze zmianą profilu produkcji – odchodzimy od napędów konwencjonalnych na rzecz niskoemisyjnych napędów hybrydowych, w tym produkcji silników elektrycznych do samochodów Toyoty, montowanych i sprzedawanych w Europie. W ten sposób nasza fabryka staje się europejskim centrum niskoemisyjnej technologii hybrydowej, zwiększając systematycznie swój udział w elektromobilnym przemyśle motoryzacyjnym – podsumował Eiji Takeichi, Prezes TMMP.

Razem z obecnie realizowanymi projektami poziom inwestycji w obu zakładach Toyota Motor Manufacturing Poland zlokalizowanych w Wałbrzychu i Jelczu-Laskowicach wzrośnie do blisko 5 miliardów złotych.

Niskoemisyjna technologia hybrydowa Toyoty

Samochody hybrydowe korzystają z dwóch źródeł energii – benzynowego i elektrycznego. W czasie hamowania energia kinetyczna samochodu hybrydowego jest odzyskiwana i zamieniana na energię elektryczną, dzięki czemu pojazd zużywa mniej paliwa. Toyota uważa technologię hybrydową za ważny krok na drodze do pełnej elektromobilności. Technologia ta zapewnia klientom najlepsze obecnie dostępne na rynku ekologiczne, a zarazem ekonomiczne i wygodne w użytkowaniu rozwiązanie, a miastom gotowe narzędzie do walki ze smogiem.

Silnik 2,0 l Dynamic Force Engine TNGA

Nowoczesny, dwulitrowy, czterocylindrowy silnik Toyota Dynamic Force Engine, zaprojektowany w ramach globalnej platformy projektowej Toyoty TNGA (Toyota New Global Architecture) osiąga moc 180 KM przy 6 000 obr./min. w napędzie hybrydowym oraz 173 KM przy 6 600 obr./min. w napędzie konwencjonalnym.

Wyróżnia się on wyjątkowo wysoką sprawnością cieplną na poziomie odpowiednio 41 i 40 procent, osiągniętą dzięki obniżeniu strat energii związanych z działaniem układów wydechowego i chłodzenia, zmniejszeniu tarcia części ruchomych oraz innym usprawnieniom. Oprócz tego, w porównaniu z dotychczasowymi silnikami, uzyskuje on wyższy moment obrotowy w całym zakresie prędkości obrotowych.

Silnik zużywa od 4,7 do 5,6 l/km w napędzie hybrydowym oraz od 7,0 do 7,7 l/100 km w napędzie konwencjonalnym i charakteryzuje się podwyższoną pojemnością i efektywną pracą w niższych temperaturach. Dzięki temu elektryczny pojazd hybrydowy osiąga niskie emisje tlenków azotu na poziomie 10% wymagań normy EURO 6, co może istotnie przyczynić się do poprawy jakości powietrza.

Zobacz koniecznie: Wszystko o Toyota
Tematy w artykule: Toyota napęd hybrydowy fabryka

Podobne wiadomości:

Toyota RAV4 PHEV. 306 KM w hybrydzie

Toyota RAV4 PHEV. 306 KM w hybrydzie

Aktualności 2019-11-21

Polak został prezesem fabryki Toyoty

Polak został prezesem fabryki Toyoty

Aktualności 2019-12-09

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Bezemisyjne SUV-y Volkswagena
Bezemisyjne SUV-y Volkswagena
Moda na SUV-y nie przemija, a z prognoz wynika, że ich sprzedaż jeszcze się podwoi w ciągu najbliższych lat. VW nie poprzestaje na tych modelach, które ma w ofercie, lecz wciąż opracowuje nowe.