1. mojeauto.pl >
  2. motogazeta >
  3. Aktualności >
  4. Twórca DSG pozywa koncern VW

Twórca DSG pozywa koncern VW

Szefostwo koncernu Volkswagen nie ma łatwego życia przez ostatni rok. Cały czas ciągnie się afera Dieselgate, a do listy problemów dołączył były szef marki Bentley i Bugatti, który pozwał niemieckiego producenta do sadu.

Twórca DSG pozywa koncern VW

Wolfgang Schreiber to człowiek, który przez wiele lat zarządzał markami Bentley i Bugatti. Właśnie pozwał niemiecki koncern domagając się rekompensaty za udział przy pracach nad skrzynią DSG. W latach 1996-2003 był szefem działu konstrukcyjnego, który zajmował się projektami związanymi z przekładniami. Opracował wiele patentów dla układów przeniesienia napędu. W pewnych kręgach jest znany nawet jako wynalazca dwusprzęgłowej skrzyni biegów, znanej powszechnie jako DSG.

Niemiecki Der Spiegel donosi, że drogi Schreibera i koncernu VAG rozeszły się z niezbyt dobrch stosunkach. Były szef domaga się od koncernu setek milionów euro odszkodowania ze względu na patenty oraz jego zaangażowanie w niektóre projekty. Volkswagen jakiś czas temu zaproponował Schreiberowi ugodę w postaci 20 mln Euro. Jednak wszystko wskazuje na to, że nie przyjął oferty.  Niemieckie źródła nie podają, jaka kwota mogłaby usatysfakcjonować Schreibera.

Skrzynia DSG zadebiutowała w 2003 roku. Przekładnia bardzo szybko okazała się dużym sukcesem i od tamtej pory zamontowano ją w ponad 4 mln samochodów tego koncernu.

Jak działa skrzynia DSG?
Przekładnia typu DSG to dwie skrzynie mechaniczne zamknięte w jednej obudowie. Każda posiada własne, niezależne sprzęgło. Jedna jest odpowiedzialna za obsługę biegów nieparzystych oraz biegu wstecznego. Druga obsługuje parzyste. Sprzęgła umieszczono w niej współosiow - "jedno w drugim". Wymaga to zastosowania dwóch niezależnych wałków sprzęgłowych wewnątrz skrzyni. One również pracują jeden w drugim.

Taka przekładnia pozwala na wybór biegów, czyli preselekcję. W dowolnej chwili mogą być wybrane dwa biegi - ten, który akurat służy do przekazywania napędu oraz ten, który za chwilę go zastąpi. Zmiana odbywa się błyskawicznie - odłącza się jedno i załącza drugie sprzęgło. Cała operacja trwa kilka milisekund, a więc nie ma mowy o przerwie w przekazywaniu momentu obrotowego. Dla porównania najszybsze przekładnie z jednym sprzęgłem potrzebują 60-80 milisekund. Wysoka sprawność przekładni typu DSG pozwala zmniejszyć zużycie paliwa dzięki wykorzystaniu trybu automatycznego. Podczas pracy przekładni nie ma bowiem strat jak w klasycznym automacie ze sprzęgłem hydrokinetycznym. Skrzyni DSG jest również obcy efekt poślizgu sprzęgła.

Zobacz koniecznie: Wszystko o Volkswagen
Tematy w artykule: Volkswagen DSG

Podobne wiadomości:

Volkswageny Crafter dla polskiej policji

Volkswageny Crafter dla polskiej policji

Aktualności 2021-03-31

Oto najszybszy VW Beetle na świecie

auto motor i sport 2016-09-20

Oto najszybsza wersja Volkswagena Beetle, jaką kiedykolwiek wyprodukowano. Samochód zadebiutował podczas festiwalu World of Speed na jeziorze Bonneville w USA i rozpędził się do prędkości 328 km/h. 

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Volvo Cars Family Bond to nowy urlop rodzicielski dla pracowników
Volvo Cars Family Bond to nowy urlop rodzicielski dla pracowników
Volvo Cars planuje wprowadzenie 1 kwietnia 2021 roku nowej polityki płatnych urlopów rodzicielskich dla osób wszystkich płci. Będzie ona dotyczyła ponad 40 tysięcy pracowników w biurach i fabrykach rozsianych po całym świecie.