Wyjdź z domu i zrób kilka kroków a na pewno natrafisz na któreś z jego dzieł. Giorgetto Giugiaro to zapewne najsłynniejszy projektant samochodów świata, ale po kilku dekadach pracy opuścił właśnie studio Italdesign Giugiaro.
Włoski
projektant urodził się w 1938 roku, a już 22 lata później zaczął pracę w studiu projektowym Bertone. Po pięciu latach został rysownikiem w równie znanej firmie Ghia, a od 1968 roku do minionego tygodnia stworzył tysiące szkiców w studiu Italdesign Giugiaro. W wieku 77 lat postanowił jednak, że czas zakończyć pracę w wykupionej 5 lat temu przez
Audi firmie. Włoch jednocześnie odsprzedał niemieckiemu przedsiębiorstwu udziały w firmie Italdesign w wysokości 9,9%.
Giugiaro tworzył najróżniejsze wozy: włoskie bolidy o płynnych i zmysłowych kształtach, niemieckie klasyki przy których mistrzowsko posługiwał się ekierką i futurystyczne prototypy, które stały się inspiracją dla wielu innych aut. Jednak jego praca na samochodach się nie kończyła - Giugiaro projektował także motocykle, traktory, pociągi, a nawet zegarki, aparaty fotograficzne czy pistolety. W prezentowanych galeriach wyróżniamy kilkanaście z kilkudziesięciu aut, których kariera zaczęła się od ołówka i notesu
Giorgetto Giugiaro. Są tu bestsellery Volkswagena, Daewoo Matiz jako prototyp Fiata 500 oraz nasz poczciwy Polonez.
Wśród prac Giugiaro dominują auta włoskiej produkcji. Z jego usług korzystały marki
Alfa Romeo,
Fiat,
Lancia,
Maserati, a także De Tomaso, Ferrari i Lamborghini. Można w nieskończoność zachwycać się klasykami w stylu Lancii Delty, De Tomaso Mangusty czy Maserati Quattroporte, Bora i Ghibli. Ale należy pamiętać, że dorobek Giugiaro to również tanie bestsellery "dla ludu", które bardzo docenili także Polacy: Fiaty Uno, Punto czy Panda.
Jednak kunszt Włocha doceniali nie tylko jego rodacy. Giugiaro stworzył także znakomite projekty dla Anglików (Lotus Esprit), Niemców (Volkswageny Golf, Passat, Jetta, Scirocco, Audi 80), Francuzów (Renault 19, 21) oraz Hiszpanów (Seaty Ibiza, Cordoba, Toledo). Nawet Japończycy zgłosili się do Giugiaro, czego efektem są choćby Lexus GS pierwszej generacji, Suzuki Carry numer cztery oraz wspaniały youngtimer Subaru SVX.
Na koniec przypomnijmy dzieła Giugiaro, które nie są z pewnością obiektem westchnień kolekcjonerów klasyków całego świata. Ale to niezwykle istotne auta z naszego, polskiego punktu widzenia. Bo oto Giorgetto Giugiaro zaprojektował kilka pojazdów, które na lata stały się integralnym elementem krajobrazu naszych ulic i parkingów. Ich popularność była w swoim czasie tak duża, że mimo kiepskiej jakości produkcji nadal tysiące egzemplarzy służą Polakom w codziennej jeździe. Oto produkowane w żerańskiej fabryce
FSO Polonez oraz Daewoo Matiz, Lanos i Leganza.
Komentuj:
Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!