mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > UFG: gdzie kierowcy jeżdżą bez OC

UFG: gdzie kierowcy jeżdżą bez OC

Jak informuje Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny, największe ryzyko kolizji z pojazdem bez polisy OC istnieje w zachodniej Polsce oraz na Mazurach.

UFG: gdzie kierowcy jeżdżą bez OC

To tam, według danych Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego, kierowcy najczęściej decydują się na jazdę bez tego obowiązkowego ubezpieczenia. Najczęściej robią to mężczyźni w wieku do 25 lat, ale i też najczęściej wykrywani są przez UFG jako nieubezpieczeni.

Najgorliwiej natomiast do obowiązku zakupu polisy komunikacyjnej podchodzą mieszkańcy Podkarpacia, Małopolski i Lubelskiego – wynika z najnowszego raportu Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego.

Nieubezpieczeni - gdzie najwięcej?

Od lat najwyższy odsetek osób nieubezpieczonych, w relacji do liczby posiadaczy pojazdów, utrzymuje się w czterech województwach zachodniej Polski: zachodniopomorskim, dolnośląskim, lubuskim, opolskim oraz w województwie warmińsko-mazurskim. Na tych terenach ryzyko kolizji z nieubezpieczonym pojazdem jest nawet dwukrotnie większe niż w najbezpieczniejszym pod tym względem województwie podkarpackim.

– Prawdopodobnie może to mieć związek z większą liczbą komisów samochodowych w tej części kraju i częstszym zakupem aut używanych - mówi Elżbieta Wanat Połeć, prezes Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego.

– Z analizy spraw osób nieubezpieczonych wynika bowiem, że przy zakupie używanego auta weryfikacja ubezpieczenia OC poprzedniego właściciela bywa utrudniona, a później okazuje się, że przekazana im polisa została już wcześniej wypowiedziana i jest nieważna – wyjaśnia prezes UFG.

Największy wzrost ryzyka kolizji z pojazdem bez OC nastąpił, w ostatnich trzech latach, w województwach: pomorskim i mazowieckim, choć nadal obydwa te regiony plasują się na poziomie średniej krajowej.

Natomiast poprawa bezpieczeństwa, w tym zakresie, nastąpiła w Małopolskim i Łódzkim. Te dwa województwa spadły o klasę niżej na skali ryzyka kolizji z nieubezpieczonym pojazdem.

Zobacz także: wysokość kar za brak polisy OC

Kto jeździ bez polisy OC?

Na jazdę bez polisy OC najczęściej decydują się młodzi mężczyźni w wieku do 25 lat i robią to nawet dwukrotnie częściej niż 30-latkowie. Z kolei młode kobiety rzadziej jeżdżą nieubezpieczonym pojazdem – tu wspomniane ryzyko kolizji jest tylko 1,5 raza większe niż wśród 30-letnich właścicielek aut. Młodzi kierowcy nie są jednak bezkarni - w tej grupie posiadaczy pojazdów UFG wykrywa bowiem najwięcej nieubezpieczonych.

– Fundusz rozwinął własne narzędzia do identyfikowania nieubezpieczonych,  przede wszystkim dzięki informacjom z ogólnopolskiej bazy polis komunikacyjnych i Centralnej Ewidencji Pojazdów– mówi Hubert Stoklas, wiceprezes UFG.

– W ten sposób tj. bez bezpośredniego kontaktu z właścicielem auta – wykrywamy rocznie już ponad 75 procent przypadków braku polisy OC – zaznacza wiceprezes UFG.

UFG skutecznie ściga oszustów

Baza polis UFG przeszukiwana jest przez specjalne algorytmy wykrywające brak ubezpieczenia w chwili kontroli oraz wcześniejsze opóźnienia w zakupie OC, jak również opóźnienia w zawarciu ubezpieczenia OC przy pierwszej rejestracji auta w Polsce.

W 2018 roku UFG wystawił właścicielom pojazdów ponad 93 tysiące wezwań o zapłacenie kary za brak obowiązkowej polisy OC, czyli o 16 procent więcej niż rok wcześniej. Dzięki własnym metodom, m.in. wykrywanie nieubezpieczonych w ogólnopolskiej bazie polis, zidentyfikowano łącznie ponad 70,2 tys. właścicieli aut bez OC, czyli o 30 procent więcej niż w 2017 roku. Pozostali wykrywani są poprzez kontrolę drogową policji lub inne zewnętrzne organy kontrolne.

Aktualnie Fundusz szacuje, że w Polsce może być około 80 - 90 tysięcy nieubezpieczonych pojazdów, co stanowi 0,4 – 0,5 procent wszystkich pojazdów mogących brać udział w ruchu.

UFG przypomina, że najczęstszymi przyczynami braku polisy OC w Polsce są:

  • wygaśnięcie ubezpieczenia zbywcy pojazdu – warto pamiętać, że nabywca pojazdu może korzystać z OC zbywcy, tylko do końca okresu który widnieje na polisie. Po tej dacie ubezpieczenie to wygasa, a nowy właściciel musi wykupić własne OC;
  • nieopłacenie pełnej raty składki za OC - tylko po opłaceniu wszystkich rat składki za OC, polisa ta zostaje przedłużona na kolejne dwanaście miesięcy (oczywiście pod warunkiem, że nie została wypowiedziana). Brak wpłaty którejkolwiek z rat powoduje, że ubezpieczenie to wygasa z upływem okresu na który zostało wykupione;
  • przekonanie, że dla niesprawnego technicznie i nieużytkowanego pojazdu nie jest potrzebne ubezpieczenie – to nieprawda: obowiązek posiadania ważnego OC mają wszyscy właściciele pojazdów - tak długo jak pojazd jest zarejestrowany – bez względu na jego stan techniczny i czy jest on aktualnie użytkowany;
  • trudna sytuacja materialna właściciela pojazdu.

Podobne wiadomości:

PZU wycofuje zniżki na OC dla członków PZM

PZU wycofuje zniżki na OC dla członków PZM

Aktualności 2018-12-18

Wzmożone kontrole polis OC w krajach UE

Wzmożone kontrole polis OC w krajach UE

Aktualności 2019-03-15

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Elektryczny VW ID.3 komunikuje się światłami
Elektryczny VW ID.3 komunikuje się światłami
Innowacyjne światła nie tylko wspomagają obsługę auta, ale też sprawiają, że komunikacja z ID.3 jest bardziej osobista i emocjonalna.