mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Volkswagen T2 Elektro. Pionier elektromobilności

Volkswagen T2 Elektro. Pionier elektromobilności

Samochody elektryczne przeżywają prawdziwy rozkwit, tymczasem mało kto wie, że Volkswagen już niemal pięć dekad temu miał w ofercie elektryczny model T2 Elektro.

Volkswagen T2 Elektro. Pionier elektromobilności

Pierwszy w pełni elektryczny Volkswagen T2 Elektro transporter pojawił się w roku 1972. Do roku 1979 wyprodukowano niespełna 200 sztuk tego modelu. Jaka była historia Volkswagena T2 Elektro?

Poszukiwanie napędów alternatywnych

Na początku lat 70. XX wieku przemysł samochodowy szukał alternatywnych, przyjaznych dla środowiska i przyszłościowych systemów napędowych. Związane to było przede wszystkim z rosnącą już wtedy świadomością coraz bardziej ograniczonych zasobów, zwłaszcza w obliczu trwającego w tych latach kryzysu naftowego.

Jednym z pionierów rozwoju takich koncepcji był już wtedy koncern Volkswagen, który w roku 1972 zaprezentował pierwszy w historii w pełni elektryczny samochód dostawczy - Volkswagen T2 Elektro transporter.

Gdy myślimy o pojazdach z napędem elektrycznym, nasze skojarzenia kierują się ku najnowszym modelom, jak np. Volkswagen ID.3 czy szukając wśród dostawczych - Volkswagen e-Crafter. To dlatego, że większość z nas przekonana jest, że alternatywne napędy elektryczne to konstrukcje tworzone w latach ostatnich.

Volkswagen T2 Elektro pionierem

Jednak ich historia zaczęła się dużo wcześniej, bo w roku 1970. Wtedy Volkswagen, z myślą o napędach przyszłości, utworzył centrum prognozowania technologicznego, w którym zatrudniony był dr inż. Adolf Kalberlah. Zadaniem jego i jego małego zespołu było stworzenie pierwszego „napędu przyszłości” dla Volkswagena.

On sam jako elektrochemik i specjalista od badań nad bateriami idealnie pasował do tej pracy, w której przede wszystkim chodziło o opracowanie rozwiązań przyspieszających rozwój elektrycznej mobilności.

Podczas gdy inni jeszcze prowadzili badania teoretyczne, w pracach 10-osobowej grupy pionierów z Volkswagena nastąpił przełom: zespół Kalberlaha opracował system baterii, przetestował procesory sterujące silnikami i już po dwóch latach, w roku 1972, na drogi wyjechał pierwszy VW „Ogórek” T2 z napędem elektrycznym.

To niewielkie, jak na współczesne standardy, auto użytkowe miało skromną moc 23 KM i rozpędzało się do 70 km/h. Jego zasięg obliczano na ok. 70 km. Po latach Adolf Kalberlah wspominał: „Byliśmy dumni z naszego elektrycznego Transportera. Zdawał się być idealną alternatywą na krótkie trasy: dla służb komunalnych, jako samochód serwisowy czy miejski samochód dostawczy”.

W sumie wyprodukowano ok. 150 – 200 elektrycznych Volkswagenów T2, z których większość trafiła do różnych służb miejskich i niestety nie dotrwała do naszych czasów. Jeden z zachowanych samochodów zobaczyć można w Muzeum Volkswagena w Wolfsburgu, prezentowany jest on podczas różnych targów i wystaw motoryzacyjnych.

T2 Elekto pokazuje, że marka Volkswagen już wiele lat temu była pionierem elektromobilności, a współczesne pojazdy serii ID są kontynuacją idei, która prawie 50 lat temu zrodziła się w głowie Adolfa Kalberlaha.

Dobrym tego przykładem jest zaprezentowany w roku 2018 Volkswagen ID Buzz Cargo, którego wygląd jest inspirowany wyglądem T2, a rozwiązania techniczne, rozwijające wcześniejsze pomysły marki na elektryczny samochód dostawczy, są przykładem najnowocześniejszej, innowacyjnej technologii rodem z Wolfsburga, wyznaczającej trendy elektromobilności na wiele najbliższych lat.

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Volkswagen Transporter
Volkswagen Transporter
Cena podstawowa już od: 100 085 PLN brutto
Dostępne nadwozia: furgon-4dr. kombi van-4dr. mixt-4dr. rama-2dr.

Podobne wiadomości:

Opel Vivaro-e. Elektryczne auto dostawcze

Opel Vivaro-e. Elektryczne auto dostawcze

Aktualności 2019-11-08

Volkswagen Golf ósmej generacji

Volkswagen Golf ósmej generacji

Premiery 2019-11-01

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Elektryczny VW ID.3 komunikuje się światłami
Elektryczny VW ID.3 komunikuje się światłami
Innowacyjne światła nie tylko wspomagają obsługę auta, ale też sprawiają, że komunikacja z ID.3 jest bardziej osobista i emocjonalna.