mojeauto.pl > motogazeta > Bezpieczna jazda > Jak jeździć po piaszczystym podłożu?

Jak jeździć po piaszczystym podłożu?

Samochód kontra piasek. Specjaliści radzą, jak wygrać pojedynek z suchą piaszczystą nawierzchnią i nie zakopać w niej samochodu.

Jak jeździć po piaszczystym podłożu?

Letnie miesiące oznaczają wiele słonecznych, upalnych dni, w czasie których poza utwardzonymi drogami nietrudno znaleźć wysuszony, piaszczysty grunt. Może to być droga dojazdowa nad jezioro czy leśna polana, a nawet dojazd na działkę, czy parking w nadmorskiej miejscowości.

Umiejętność bezpiecznej jazdy po suchej, piaszczystej nawierzchni przydaje się obecnie nie tylko rajdowcom na pustynnych bezdrożach, ale również każdemu kierowcy wyjeżdżającemu od czasu do czasu za miasto.

Niektóre polne i leśne trasy w czasie suszy zamieniają się w pyliste i grząskie drogi, a ich pokonanie wymaga dobrego przygotowania zarówno ze strony kierowcy, jak i jego samochodu. Jak przygotować się do podróży po wymagającym, grząskim gruncie, podpowiada Stefan Ilijevic, specjalista ds. rozwoju, patentów i innowacji Seata.

Mniejsze ciśnienie, większa przyczepność

Pierwszą rzeczą, o której należy pamiętać przed wyruszeniem w piaszczystą trasę, pokrytą luźnym i grząskim piachem, jest obniżenie ciśnienia w oponach. Specjaliści radzą redukcję ciśnienia o około 1,5 bara w stosunku do wartości rekomendowanej na co dzień.

W ten sposób zwiększa się powierzchnię styku opon z nawierzchnią, co zapobiega zapadaniu się kół na sypkiej powierzchni. Oczywiście pamiętać trzeba, żeby po wyratowaniu z opresji i powrocie na utwardzony szlak, uzupełnić ciśnienie zgodnie z instrukcją producenta.

Asystenci nie zawsze pomocni

Elektroniczny system stabilizacji toru jazdy (ESP), powiedzmy szczerze, nie sprzyja jeździe po piaszczystej nawierzchni, podobnie jak w głębokim, kopnym śniegu. Ten system, montowany obowiązkowo we wszystkich samochodach wyprodukowanych po 2010 roku, może powodować blokowanie się kół na piasku.

Przed wyjechaniem w piaszczystą trasę najlepiej dezaktywować ESP, dzięki czemu będziemy mieli większą kontrolę nad przyczepnością pojazdu. Można to wykonać albo za pomocą przycisku ESP, który należy przytrzymać aż do zapalenia się odpowiedniej kontrolki na desce rozdzielczej, albo w niektórych samochodach wyłączyć z poziomu menu ustawień.

Napęd na cztery koła to wybawienia

Jeśli zjazd z utwardzonej drogi na luźną szosę mamy w planach, lepiej nie robić tego bez napędu na cztery koła. To konieczność. Jak radzą specjaliści bezpiecznej jazdy, stały napęd 4x4 możemy znaleźć w wielu nowoczesnych SUV-ach, ale w niektórych starszych modelach samochodów, nawet terenowych, wymagane jest ręczne przełączenie napędu.

Warto poznać wszystkie warianty napędu dostępne w pojeździe, by wybrać ten najbardziej odpowiadający warunkom drogowym. Podczas jazdy po piachu najlepiej sprawdza się opcja off-road, jeśli jest dostępna. W innym przypadku warto użyć opcji blokowania centralnego mechanizmu różnicowego – opcja „Lock” dostępna w wielu popularnych modelach.

Pośpiech złym doradcą

Jeśli musimy pokonać samochodem wzniesienie pokryte piaskiem, najlepiej wjechać na nią z niewielką, ale stałą prędkością, około 20-30 km/godz. Przy wyższej prędkości istnieje zagrożenie, że koła zaczną buksować, zakopując się w piasku albo że uderzymy w niewidoczną przeszkodę, uszkadzając samochód.

Jako że do pokonania górki potrzebujemy całej mocy silnika, musimy na nią wjechać na pierwszym lub najlepiej drugim biegu i nie zmieniać już przełożenia podczas wjazdu, utrzymując stałe, wysokie obroty i wykonując płynne ruchy.

Hamulce w odstawkę

Wiele osób nie zdaje sobie sprawy, że podczas jazdy po grząskim terenie nie należy zatrzymywać pojazdu, dopóki nie utkną w piachu po same osie. W przypadku zahamowania na piasku samochód może zacząć zapadać się pod własnym ciężarem, dodatkowo zgarniając luźną nawierzchnię przed koła, w formie klina.

Utrudni to lub wręcz uniemożliwi ponowne ruszenie, do którego potrzeba odrobiny stabilnego podłoża. Dlatego gdy na naszej trasie pojawi się odcinek piaszczystej drogi, powinniśmy przejechać go na raz. A jeśli trzeba się zatrzymać, najlepiej zrobić to na lekkim spadku terenu, który pomoże ruszyć z miejsca.


Podobne wiadomości:

Daleka podróż bez noclegu? Nie ryzykuj

Daleka podróż bez noclegu? Nie ryzykuj

Bezpieczna jazda 2019-08-15

Jakiej muzyki najchętniej słuchamy w aucie?

Jakiej muzyki najchętniej słuchamy w aucie?

Aktualności 2019-07-29

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Volkswagen ID. Buggy na drogach
Volkswagen ID. Buggy na drogach
Volkswagen ID. Buggy to koncepcyjny model elektrycznego buggy. Samochód wyjechał na drogi Kalifornii podczas imprezy motoryzacyjnej w Pebble Beach.

DS 3 CROSSBACK DS 3 CROSSBACK