mojeauto.pl > motogazeta > Bezpieczna jazda > Jazda po zmierzchu - jak korzystać z zalet reflektorów?

Jazda po zmierzchu - jak korzystać z zalet reflektorów?

Zimą noc zapada szybko, a dzień jest bardzo krótki. Jak zadbać o możliwie najlepszą widoczność za kierownicą?

Jazda po zmierzchu - jak korzystać z zalet reflektorów?

Niedawno cofnęliśmy zegary o godzinę, co oznacza, że coraz częściej będziemy wracać z pracy do domu po zmroku. Mimo mniejszego natężenia ruchu zdarzenia w porze nocnej stanowią aż 30 proc. wszystkich wypadków drogowych w Europie.

Ze względu na gorszą widoczność warto jeszcze bardziej zadbać o nie tylko swoje bezpieczeństwo – choćby umiejętnie korzystając ze świateł. Ekspert zdradza tajniki ich efektywnego wykorzystania.

Po pierwsze – nie ma powodu, aby nie włączać świateł drogowych. Są one dozwolone tylko na drogach międzymiastowych o małej widoczności, ale wielu kierowców nie używa ich w obawie przed oślepiającym nadjeżdżającym pojazdem. Właśnie tam przydatna jest funkcja asystenta świateł drogowych – wyjaśnia ekspert od oświetlenia w Seacie. System wykrywa obecność pojazdów w obu kierunkach i automatycznie przełącza się z powrotem na światła mijania, zapewniając dodatkowy komfort i bezpieczeństwo.

Sześć miesięcy ciemności

W Rjukan w Norwegii od września do marca panuje mrok. W podobnych miejscach światła mijania są obowiązkowe 24 godziny na dobę. Z drugiej strony, w krajach takich jak Hiszpania, światła mijania są używane tylko w nocy lub w ciągu dnia, kiedy jest słaba widoczność – na przykład w tunelu lub w warunkach ulewnego deszczu. Muszą być również używane podczas jazdy na pasie do zawracania. – W takich sytuacjach tryb „Auto” sprawia, że jazda jest wygodniejsza, ponieważ automatycznie aktywuje światła mijania – zapewnia ekspert.

Szybsze i bezpieczniejsze

Reflektory LED, które w ostatnich latach zyskują na popularności, zapewniają nie tylko dłuższy czas eksploatacji, ale także poprawiają bezpieczeństwo na drodze. Ten rodzaj oświetlenia jest bardziej podobny do światła dziennego niż żarówka halogenowa. Reaguje także o 150 milisekund szybciej niż żarówka, co oznacza, że dioda LED światła hamowania włącza się o 5 metrów wcześniej podczas jazdy z prędkością 120 km/h. Ponadto są one zaprojektowane tak, aby przetrwały przez cały okres użytkowania pojazdu i nie trzeba było ich wymieniać.

Jednym z powszechnych błędów jest włączanie tylnych świateł przeciwmgielnych w dzień, np. przy lekkim deszczu lub niewielkim zamgleniu. Ekspert zwraca uwagę, że powinny one być włączane tylko w sytuacjach, gdy występuje niewielka widoczność, np. ulewny deszcz lub gęsta mgła. Regulują to zresztą przepisy.

Niewłaściwe użycie może oślepić innych kierowców. Jeśli samochód jest wyposażony w przednie światła przeciwmgielne, możesz ich używać w przypadku słabej widoczności, takiej jak ciężki lub bardzo silny deszcz, mgła, śnieg lub kurz i chmury dymu, a także na wąskich krętych drogach.

Światło w kabinie

Chociaż nie ma zakazu wykorzystywania światła wewnątrz pojazdu, najlepiej go nie włączać. – To jak z pójściem do kina: aby skoncentrować się na filmie, potrzebujemy, by nasze otoczenie było jak najciemniejsze – podsumowuje ekspert.

Tematy w artykule: bezpieczenstwo

Podobne wiadomości:

Jak przygotować samochód do zimy?

Jak przygotować samochód do zimy?

Bezpieczna jazda 2018-11-22

10 mln aut Toyoty z systemem Toyota Safety Sense

10 mln aut Toyoty z systemem Toyota Safety...

Aktualności 2018-11-26

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Ostatnie szlify Porsche 911 przed premierą
Ostatnie szlify Porsche 911 przed premierą
Ósma generacja kultowego Porsche 911 nadchodzi wielkimi krokami. Trwają właśnie ostatnie testy przed oficjalną prezentacją auta.