1. mojeauto.pl >
  2. motogazeta >
  3. Polskie drogi >
  4. Dodatkowe pasy ruchu na A1, A2 i A4

Dodatkowe pasy ruchu na A1, A2 i A4

Autostrada A1 na odcinku od węzła Włocławek Północ do węzła Toruń Południe zyska dodatkowe pasy ruchu. Więcej pasów pojawi się też na A2 Warszawa-Łódź oraz A4 Krzyżowa-Tarnów.

Dodatkowe pasy ruchu na A1, A2 i A4

Minister infrastruktury zatwierdził program inwestycji, zakładający poszerzenie autostrady A1 na odcinku od węzła Włocławek Północ do węzła Toruń Południe o dodatkowe pasy ruchu. To kolejna inwestycja związana z rozbudową autostrad przewidziana do realizacji w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. O trzeci i czwarty pas poszerzona zostanie A2 na odcinku Warszawa - Łódź, trzeci pas zostanie dobudowany także na autostradzie A4, od Krzyżowej do Tarnowa - to aż 400 kilometrów.

- Wiele odcinków obecnie istniejącej sieci dróg szybkiego ruchu wyczerpało lub w najbliższym czasie wyczerpie możliwości sprawnego przenoszenia rosnących z roku na rok potoków ruchu. Jest tak także w przypadku autostrady A1. Dlatego reagujemy z wyprzedzeniem i rozpoczynamy prace przygotowawcze związane z dobudowaniem trzeciego pasa na obu jezdniach A1 pomiędzy Włocławkiem a Toruniem – powiedział minister.

Inwestycja będzie polegała na rozbudowie łącznie 34,8 km A1 o trzeci pas ruchu o szerokości 3,75 m na każdej z jezdni autostrady, na odcinku od węzła Toruń Południe do węzła Włocławek Północ.

Realizacja inwestycji przyczyni się do dostosowania parametrów technicznych A1 do prognozowanego wzrostu natężenia ruchu, w szczególności spowodowanego przejęciem ruchu z drogi ekspresowej S10 Szczecin - Warszawa, w związku z planowaną budową S10 na odcinku od węzła Włocławek Północ do Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej (A50/S50).

Inwestycja zapewni zwiększenie przepustowości, skrócenie czasu przejazdu, zwiększenie poziomu bezpieczeństwa istniejącej autostrady oraz umożliwi efektywne rozprowadzenie zwiększonego ruchu drogowego powstałego na trasach dojazdowych do Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Wykonana w ramach Studium Korytarzowego budowy S10 (A1 - Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej) prognoza ruchu wykazała średnie natężenie w 2050 r. w przedziale od 64,3 tys. poj./dobę do 67,2 tys. poj./dobę. Prognozowane natężenie ruchu zbliża się zatem do wartości odpowiednich dla przekroju 2x3 pasy ruchu.

W ramach prac przygotowawczych, zaplanowanych na lata 2022-2026, zostanie wykonana pełna analiza i prognoza ruchu oraz analiza przekroju skoordynowana z wynikami prognozy dla budowy S10. Zakres prac przygotowawczych, o wartości ok. 2,4 mln zł, obejmuje ponadto opracowanie dokumentacji projektowej koniecznej do uzyskania decyzji środowiskowej oraz jej uzyskanie. Szacunkowy koszt całej inwestycji to ok. 490 mln zł.


Podobne wiadomości:

1 grudnia autostrady bez szlabanów

1 grudnia autostrady bez szlabanów

Aktualności 2021-11-22

Autostrada A1 z nowym odcinkiem Piotrków-Kamieńsk

Autostrada A1 z nowym odcinkiem...

Polskie drogi 2021-10-13

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!