1. mojeauto.pl >
  2. motogazeta >
  3. Polskie drogi >
  4. Koniec starej "gierkówki", betonowa nawierzchnia A1

Koniec starej "gierkówki", betonowa nawierzchnia A1

W najbliższy piątek, 13 sierpnia, przekazany zostanie kierowcom ostatni już odcinek betonowej jezdni wschodniej na budowanej autostradzie A1 między Piotrkowem Trybunalskim i Kamieńskiem. Tym samym dawna „gierkówka” przejdzie definitywnie do historii.

Koniec starej
13 sierpnia w piątek udostępnione zostanie 6,7 km betonowej jezdni między miejscowościami Wygoda i Parzniewice, co będzie oznaczało, że cały 25-kilometrowy odcinek między Piotrkowem Trybunalskim i Kamieńskiem będzie można pokonać po nowej nawierzchni. Zgodnie z deklaracjami wykonawcy, udało się to zrobić przed końcem wakacji.

Oznacza to, że od najbliższego piątku, kierowcy podróżujący autostradą A1 na całym (będącym w budowie) 81-kilometrowym odcinku od Tuszyna do początku obwodnicy Częstochowy będą mieli do dyspozycji nową betonową nawierzchnię. Obecnie na odcinku między Piotrkowem Trybunalskim i Kamieńskiem obowiązującym układem ruchu jest 1+1, ale jeszcze w wakacje planowane jest wprowadzenie układu 2+2 - po dwa pasy ruchu w obu kierunkach. Tak jak od końca ub. roku obowiązuje na pozostałych odcinkach budowanej A1.

Przed końcem roku oddane do ruchu będą cztery z pięciu odcinków realizacyjnych budowanej A1, od Tuszyna do węzła Piotrków Trybunalski Południe oraz od Kamieńska do początku obwodnicy Częstochowy, łącznie z drugim wiaduktem nad linią kolejową (WA-352). Na odcinku od Radomska do granicy województw łódzkiego i śląskiego prace są najbardziej zaawansowane, a nawierzchnia betonowa leży już na obu jezdniach. Na pozostałych trzech odcinkach trwają prace przy układaniu nawierzchni na drugiej jezdni przyszłej A1.

Po udostępnieniu obu jezdni kierowcy będą mieć do dyspozycji po trzy pasy ruchu. Jedynie na odcinku pomiędzy węzłami Piotrków Trybunalski Południe i Kamieńsk, na który umowę podpisano w kwietniu 2019 r., ruch będzie odbywał się jedną jezdnią w obu kierunkach w układzie pasów 2+2. Z pełnego przekroju autostrady pomiędzy Piotrkowem Trybunalskim, czyli trzech pasów na dwóch jezdniach, kierowcy skorzystają przed końcem 2022 r.

Łączny koszt prac budowlanych związanych z przebudową starych odcinków drogi, A1 od Tuszyna do Piotrkowa Trybunalskiego oraz DK1 od Piotrkowa Trybunalskiego do początku obwodnicy Częstochowy, to ponad 2,8 mld zł. Blisko 1,7 mld zł to dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. 

Podobne wiadomości:

Dodatkowe pasy ruchu na A1, A2 i A4

Dodatkowe pasy ruchu na A1, A2 i A4

Polskie drogi 2022-01-20

Północna Obwodnica Krakowa z unijnym dofinansowaniem

Północna Obwodnica Krakowa z unijnym...

Aktualności 2022-06-02

Komentuj:

~warszawiak 2021-08-14

Poprawka. Powinno oczywiście zamiast "Konie świata!!!" być: "Koniec świata!!!"

~warszawiak 2021-08-14

Konie świata!!! Po ponad 3,5 roku portal znowu zaczął podawać informacje o nowo budowanych drogach. Ciekawe, czy to na stałe, czy tylko przez parę dni, a potem z powrotem będzie długa cisza. Na razie pozdrawiam wszystkich Dyskutantów, z którymi przez wiele lat rozmawiałem tutaj o betonowych i asfaltowych wstążkach.