mojeauto.pl > motogazeta > Premiery > Nowa Mazda 3 – premiera

Nowa Mazda 3 – premiera

Na salonie samochodowym w Los Angeles Mazda zaprezentowała nową generację modelu 3. Auto zachwyca wylądem, a pod maską kryje rewolucyjny silnik Skyactiv-X.

Nowa Mazda 3 – premiera

Nowa Mazda 3 wygląda obłędnie. Wystarczy spojrzeć na zaprezentowane w Los Angeles hatchbacka i sedana. Trudno oderwać oczy, zwłaszcza od krótszej wersji „trójki”. Jest odważnie zaprojektowana i bardzo bliska koncepcyjnemu modelowi Kai.

Karoseria zarówno hatchbacka, jak i sedana, ma podobne wymiary jak w ustępującej generacji. Hatchback ma długość 4459 mm (-6 mm), szerokość 1797 mm (-2 mm) i wysokość 1440 mm (-10 mm), a sedan odpowiednio 4662 mm (+77 mm), 1797 mm (-2 mm) i 1445 mm (-5 mm). Rozstaw osi zwiększył się o 25 mm do 2725 mm.

Poza designem nadwozia, mamy przystające do niego stylistycznie wnętrze. Minimalistyczne, ładnie skrojone i – podobno – bardzo funkcjonalne. Fotele są bardziej dopasowane do fizjonomii ludzkiego ciała, dźwignia zmiany biegów została przesunięta w przód dla większej wygody, kierownica ma większy zakres osiowej regulacji, słupki A są węższe i dają lepszą widoczność.

„Trójce” przypadła w udziale palma pierwszeństwa w wykorzystaniu nowej platformy Skyactiv Vehicle Architecture. W wielkim skrócie chodzi o to, że konstrukcja jest sztywniejsza i lepiej dopracowana pod kątem minimalizacji hałasu, na co narzekali właściciele poprzedniej generacji.

W gamie znajdą się dwa wolnossące silniki benzynowe Skyactiv-G o pojemności 1,5 litra oraz 2 litrów. Będzie też – uwaga – silnik Diesla o pojemności 1,8 litra. Ale najważniejsze to premiera rewolucyjnego motoru Skyactiv-X, czyli tak zwanego benzynowego diesla.

Silnik ten wykorzystuje połączenie zalet jednostek benzynowych i wysokoprężnych. Bardzo obrazowo można nazwać go właśnie "benzynowym dieslem", bo dochodzi tam do zapłonu samoczynnego, choć sterowanego iskrowo. Mazda nazwała to SCCI - Spark Controlled Compression Ignition.

 

Jednostki Skyactiv-X będą potrzebować nawet o 30 proc. mniej paliwa, niż oferowane obecnie - i tak już oszczędne - silniki benzynowe Skyactiv-G. Spalanie ma być wręcz na poziomie obecnych diesli - Skyactiv-D. Zastosowanie sprężarki mechanicznej podniesie dodatkowo maksymalny moment obrotowy, który wzrośnie od 10 do nawet 30 proc. Z niecierpliwością czekamy na możliwość sprawdzenia nowych silników na drodze.

Na koniec jeszcze krótko o systemach bezpieczeństwa. Poza tymi, które dobrze już znamy, nowa Mazda 3 może być wyposażona w system monitorowania kondycji kierowcy, obserwujący m.in. oczy i wykrywający nadmierne zmęczenie. Druga z nowości to układ Front Cross Traffic Alert, który monitoruje ruch poprzeczny z przodu auta. Przydatne przy wyjeździe z bocznej drogi przy małej widoczności.

Czekamy zatem z niecierpliwością na europejską premierę nowej Mazdy 3 i przede wszystkim na pierwsze jazdy, a także publikację cennika.

Zobacz koniecznie: Wszystko o Mazda
Tematy w artykule: Mazda Mazda3

Podobne wiadomości:

Nowa Mazda 6 w Los Angeles

Nowa Mazda 6 w Los Angeles

Aktualności 2017-12-01

Mazda 3 – ceny i wyposażenie

Mazda 3 – ceny i wyposażenie

Premiery 2018-12-14

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Plebiscyt Best Cars 2018 – zagłosuj!
Plebiscyt Best Cars 2018 – zagłosuj!
W tym roku po raz 25. oddajecie swoje głosy na ulubione samochody, a my jak co roku jednej osobie wręczymy nagrodę główną – nowe Subaru XV!