mojeauto.pl > motogazeta > Premiery > Nowa Mazda 3 – premiera

Nowa Mazda 3 – premiera

Na salonie samochodowym w Los Angeles Mazda zaprezentowała nową generację modelu 3. Auto zachwyca wylądem, a pod maską kryje rewolucyjny silnik Skyactiv-X.

Nowa Mazda 3 – premiera

Nowa Mazda 3 wygląda obłędnie. Wystarczy spojrzeć na zaprezentowane w Los Angeles hatchbacka i sedana. Trudno oderwać oczy, zwłaszcza od krótszej wersji „trójki”. Jest odważnie zaprojektowana i bardzo bliska koncepcyjnemu modelowi Kai.

Karoseria zarówno hatchbacka, jak i sedana, ma podobne wymiary jak w ustępującej generacji. Hatchback ma długość 4459 mm (-6 mm), szerokość 1797 mm (-2 mm) i wysokość 1440 mm (-10 mm), a sedan odpowiednio 4662 mm (+77 mm), 1797 mm (-2 mm) i 1445 mm (-5 mm). Rozstaw osi zwiększył się o 25 mm do 2725 mm.

Poza designem nadwozia, mamy przystające do niego stylistycznie wnętrze. Minimalistyczne, ładnie skrojone i – podobno – bardzo funkcjonalne. Fotele są bardziej dopasowane do fizjonomii ludzkiego ciała, dźwignia zmiany biegów została przesunięta w przód dla większej wygody, kierownica ma większy zakres osiowej regulacji, słupki A są węższe i dają lepszą widoczność.

„Trójce” przypadła w udziale palma pierwszeństwa w wykorzystaniu nowej platformy Skyactiv Vehicle Architecture. W wielkim skrócie chodzi o to, że konstrukcja jest sztywniejsza i lepiej dopracowana pod kątem minimalizacji hałasu, na co narzekali właściciele poprzedniej generacji.

W gamie znajdą się dwa wolnossące silniki benzynowe Skyactiv-G o pojemności 1,5 litra oraz 2 litrów. Będzie też – uwaga – silnik Diesla o pojemności 1,8 litra. Ale najważniejsze to premiera rewolucyjnego motoru Skyactiv-X, czyli tak zwanego benzynowego diesla.

Silnik ten wykorzystuje połączenie zalet jednostek benzynowych i wysokoprężnych. Bardzo obrazowo można nazwać go właśnie "benzynowym dieslem", bo dochodzi tam do zapłonu samoczynnego, choć sterowanego iskrowo. Mazda nazwała to SCCI - Spark Controlled Compression Ignition.

 

Jednostki Skyactiv-X będą potrzebować nawet o 30 proc. mniej paliwa, niż oferowane obecnie - i tak już oszczędne - silniki benzynowe Skyactiv-G. Spalanie ma być wręcz na poziomie obecnych diesli - Skyactiv-D. Zastosowanie sprężarki mechanicznej podniesie dodatkowo maksymalny moment obrotowy, który wzrośnie od 10 do nawet 30 proc. Z niecierpliwością czekamy na możliwość sprawdzenia nowych silników na drodze.

Na koniec jeszcze krótko o systemach bezpieczeństwa. Poza tymi, które dobrze już znamy, nowa Mazda 3 może być wyposażona w system monitorowania kondycji kierowcy, obserwujący m.in. oczy i wykrywający nadmierne zmęczenie. Druga z nowości to układ Front Cross Traffic Alert, który monitoruje ruch poprzeczny z przodu auta. Przydatne przy wyjeździe z bocznej drogi przy małej widoczności.

Czekamy zatem z niecierpliwością na europejską premierę nowej Mazdy 3 i przede wszystkim na pierwsze jazdy, a także publikację cennika.

Zobacz koniecznie: Wszystko o Mazda
Tematy w artykule: Mazda Mazda3

Podobne wiadomości:

Dwa koncepty Mazdy na targach Tokio Motor Show

Dwa koncepty Mazdy na targach Tokio Motor...

Aktualności 2017-10-26

Odświeżona Mazda 6 zadebiutuje w Genewie

Odświeżona Mazda 6 zadebiutuje w Genewie

Aktualności 2018-02-09

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Ostatnie szlify Porsche 911 przed premierą
Ostatnie szlify Porsche 911 przed premierą
Ósma generacja kultowego Porsche 911 nadchodzi wielkimi krokami. Trwają właśnie ostatnie testy przed oficjalną prezentacją auta.