mojeauto.pl > motogazeta > Premiery > Nowe trzylitrowe silniki BMW

Nowe trzylitrowe silniki BMW

BMW przedstawia cztery nowe modele z silnikiem trzylitrowym: BMW 535d Limuzyna i 535d Touring Variable Twin Turbo oraz BMW 630i Coupé i 630i Cabrio.

Nowe trzylitrowe silniki BMW

Jesienią tego roku na rynku pojawi się nowa – prezentowana już statycznie na Genewskim Salonie Samochodowym – potężna jednostka wysokoprężna z przełomową technologią sprężania w modelach BMW 535d Limuzyna oraz BMW 535d Touring, jak również zupełnie nowy silnik benzynowy, który będzie miał swoją premierę w BMW 630i Coupé i Cabrio.

Silnik Variable Twin Turbo w nowym BMW 535d to całkowicie innowacyjne, dwustopniowe turbosprężanie w trzylitrowych, sześciocylindrowych, rzędowych silnikach wysokoprężnych. Jadący modelem X5 z tym silnikiem podczas tegorocznego rajdu Paryż-Dakar Luc Alphand z Francji nie tylko zwyciężył ze znaczną przewagą w kategorii silników wysokoprężnych, lecz również zajął czwarte miejsce w klasyfikacji generalnej.

Ten innowacyjny silnik osiąga maksymalną moc 272 KM przy 4400 obr/min i maksymalny moment obrotowy 560 Nm przy 2000 obr/min. Należy podkreślić, że przy 1500 obr/min silnik osiąga niespotykany dotąd w takich silnikach moment obrotowy 530 Nm. Dzięki temu osiągi silnika odpowiadają dotychczasowym czterolitrowym silnikom wysokoprężnym V8 przy znacznie niższej masie i mniejszym zużyciu paliwa.

W porównaniu z konwencjonalnym turbodieslem efektywny zakres obrotów nowej jednostki jest zwiększony o 400 obr/min do 5000 obr/min. W  znacznej mierze ma to wpływ na niezwykle dynamiczny charakter nowego BMW 535d, które pojawi się na rynku jako Limuzyna i Touring.

Radość z jazdy najmocniejszym na świecie dieslem w tej klasie wyraża się w liczbach. Nowe BMW 535d przyspiesza od 0 do 100 km/h w jedyne 6,5 sekundy (Touring 6,6 sekundy), a mimo imponujących osiągów średnie zużycie paliwa wynosi tylko 8,0 l (Touring 8,2 l) na 100 km – to tylko o 0,2 l więcej niż w BMW 530 d. Prędkość maksymalna BMW 535d w obu wariantach ograniczono elektronicznie do 250 km/h, a odpowiednią skuteczność hamowania gwarantuje 17-calowy układ hamulcowy.

Moc silnika przenoszona jest w BMW 535d tradycyjnie na tylną oś za pośrednictwem sześciobiegowej automatycznej skrzyni z funkcją Steptronic. Przewidywany termin debiutu rynkowego nowego BMW 535d Limuzyna i 535d Touring to wrzesień 2004.

BMW serii 6 z silnikiem sześciocylindrowym cieszyło się na rynku dużym popytem, dlatego zdecydowano się teraz przywrócić ten model do aktualnej oferty produktów BMW. Nowy silnik o pojemności trzech litrów świętuje w obydwu modelach serii 6 swój światowy debiut, a w późniejszym czasie zastąpi również sześciocylindrowe silnik rzędowe w innych modelach BMW.

Nowa sześciocylindrowa jednostka ma moc 258 KM przy 6600 obr/min i może pochwalić się maksymalnym momentem obrotowym 300 Nm już przy 2500 obr/min. W BMW 630i Coupé z sześciobiegową ręczną skrzynią zużycie wynosi tylko 9,0 l/100km (sześciobiegowa skrzynia automatyczna: 9,5 l) na 100 km. BMW 630i Cabrio zużywa 9,6 i 9,9 l na 100 km.

Masa własna nowego BMW 630i jest mniejsza niż w ośmiocylindrowym odpowiedniku średnio o 120 kg w zależności od skrzyni biegów i wariantu karoserii. We wnętrzu nowy model z silnikiem sześciocylindrowym wyposażony jest w tapicerkę łączącą tkaninę i skórę. Całkowicie skórzana tapicerka dostępna jest w wyposażeniu dodatkowym. Obydwa nowe modele pojawią się na rynku we wrześniu 2004 r.

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Wzrosną kary za brak polisy OC
Wzrosną kary za brak polisy OC
Od początku 2019 roku wzrośnie wysokość kar za brak obowiązkowej polisy OC. Kierowcy aut osobowych zapłacą 4500 złotych.