W 2006 roku Audi wygrywa w 24h Le Mans pionierskim prototypem wyposażonym w silnik V12 5.5 l TDI. Jednak dopiero teraz pojawia się auto sportowe z silnikiem wysokoprężnym bliskie produkcji seryjnej. „Przed 25 laty Audi wprowadziło na rynek pierwszy silnik TDI, rozpoczynając w ten sposób jego pełną sukcesów historię. Naszym najświeższym osiągnięciem jest elektryczna turbosprężarka, poprawiająca nie tylko czas sprintu do setki i moc samochodu, ale wydatnie wpływająca na jego efektywność. Takie rozwiązanie techniczne pokazuje możliwości 48 voltowych sieci pokładowych, które obecnie dostosowywane są do aut produkowanych seryjnie", powiedział prof. dr Ulrich Hackenberg, członek zarządu Audi AG ds. rozwoju technicznego.
W RS5 TDI concept zamontowano motor V6 biturbo, który dostarcza 385 KM oraz 750 Nm, które są dostępne w przedziale 1250-200 obr./min. Jednostka posiada dodatkową elektryczną turbosprężarkę, która gwarantuje duży moment obrotowy już podczas startu. Silnik elektryczny zastępuje koło turbiny, rozpędzając koło kompresora do ponad 70 tys. obr./min. i to zaledwie w kilka sekund. Turbosprężarki wytwarzają ciśnienie doładowania do 2.4 bara.
Elektryczna turbosprężarka jest napędzana energią pochodzącą z rekuperacji. Odbywa się to poprzez 48 voltową sieć, która jest połączona przez przetwornicę prądu stałego z konwencjonalną siecią 12 voltową. Energia jest magazynowana w kompaktowym akumulatorze litowo-jonowym. Dzięki zastosowaniu 48 voltowej sieci możliwe jest przenoszenie większej energii.
RS5 TDI concept pierwszą setkę osiąga w 4 sekundy zaś maksymalna prędkość tego modelu to 280 km/h. Audi zapewnia, że średnie spalanie oleju napędowego to 5.3 litra na 100 km.
Komentuj:
Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!