Toyota Yaris Cross – nadwozie
Projekt nadwozia Yarisa Cross został opracowany przez zespół specjalistów z Europy i Japonii. Nadwozie o długości 4,18 metra, za sprawą stylistyki sprawia wrażenie o co najmniej rozmiar większego. Do tego wyraźnie zarysowana, poziomo biegnąca maska, masywny przód i kanciaste elementy nadają SUV-owi off-roadowego charakteru.
Auto ma również zwiększony prześwit. W porównaniu do standardowej Toyoty Yaris jest on o 3 cm większy. W wyposażeniu mogą się natomiast znaleźć nawet 18-calowe koła, co w SUV-ie segmentu B jest raczej niespotykane.
Design przodu ma nawiązywać do większych SUV-ów Toyoty, ale jednocześnie Yaris Cross ma swój indywidualny charakter. Z tyłu samochód wygląda „stabilnie”, w czym pomogły szerokie nadkola i poziome reflektory.
Toyota Yaris Cross – napęd
Yaris Cross w pełni wykorzystuje atuty napędu hybrydowego 4. generacji. W 2012 roku Toyota jako pierwsza wprowadziła technologię hybrydową do segmentu B. Yaris Hybrid odniósł rynkowy sukces, stając się jedną z najpopularniejszych hybryd w Europie. Od momentu wejścia na rynek sprzedaż hybrydowego Yarisa w regionie przekroczyła pół miliona egzemplarzy.
Nowy Yaris i Yaris Cross korzystają z najnowszej technologii hybrydowej Toyoty. Ich napęd hybrydowy z silnikiem 1.5 to mniejsza wersja układów opartych na silnikach 2.0 i 2.5, które znalazły zastosowanie w nowych modelach Corolli, RAV4, Camry i Toyoty C-HR. Jest oparty na 1.5-litrowym, 3-cylindrowym silniku benzynowym, pracującym w cyklu Atkinsona, którego precyzyjnie opracowana konstrukcja pozwoliła ograniczyć tarcie i mechaniczne straty energii oraz zoptymalizować szybkość spalania mieszanki.
Nowy Yaris Cross ma moc 116 KM. W wersji na przednią oś emituje poniżej 90 g/km CO2, zaś model wyposażony w inteligentny system napędu 4x4 (AWD-i) generuje poniżej 100 g/km CO2.
Toyota Yaris Cross – napęd AWD-i
Jedną z cech, które czynią z Yarisa Cross prawdziwego SUV-a, jest dostępność napędu na cztery koła, realizowanego przez inteligentny układ AWD-i. Jest to pierwsze takie rozwiązanie w tym segmencie.
AWD-i rozbudowuje napęd hybrydowy o dodatkowy silnik elektryczny przy tylnej osi. Ich współpraca zapewnia wyjątkową przyczepność i stabilność w trudnych warunkach, na śliskiej nawierzchni bądź na luźnym podłożu. Elektryczny system AWD-i jest mniejszy i lżejszy niż mechaniczny napęd 4x4.
Układ AWD-i napędza tylną oś podczas ruszania i przyspieszania. Standardowo podczas jazdy Yaris Cross jest napędzany na przednią oś, jednak na śliskiej lub miękkiej nawierzchni automatycznie włącza się dodatkowy silnik z tyłu. Dzieje się tak na przykład podczas deszczu, na śniegu i lodzie czy też na piaszczystych drogach.
Toyota planuje produkcję Yarisa Cross na poziomie ponad 150 000 egzemplarzy rocznie i spodziewa się, że nowy model zajmie przynajmniej 8 proc. rynku subkompaktowych SUV-ów. Samochód będzie powstawał w fabryce TMMF w Valenciennes we Francji.
Pierwsze egzemplarze Toyoty Yaris Cross trafią do sprzedaży dopiero latem 2021 roku.
Komentuj:
Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!