mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Hyundai i Kia z nowym silnikiem benzynowym CVVD

Hyundai i Kia z nowym silnikiem benzynowym CVVD

Koreański koncern Hyundai-Kia prezentuje nowatorską jednostkę napędową. Jest to silnik benzynowy z systemem CVVD.

Hyundai i Kia z nowym silnikiem benzynowym CVVD

Inżynierowie Kia oraz Hyundai opracowali pierwszą na świecie turbodoładowaną benzynową jednostkę napędową z systemem ciągłej zmiany czasów otwarcia zaworów (CVVD). Ta nowatorska technologia po raz pierwszy została zastosowana w silniku Smartstream G1.6 T-GDi.

Pierwszy na świecie silnik z systemem, który steruje czasem otwarcia i zamknięcia zaworów zależnie od stylu jazdy, jest już gotowy do produkcji seryjnej. W dużym skrócie mówiąc, dzięki systemowi CVVD, osiągi silnika wzrosły o 4 proc., podczas gdy zużycie paliwa zmniejszyło się o 5 proc., a emisja gazów o 12 proc. względem porównywalnego silnika konwencjonalnego.

Silnik Smartstream G1.6 T-GDi

Nowa technologia CVVD zadebiutuje w silniku o nazwie Smartstream G1.6 T-GDi. Jak zapewnił Albert Biermann, szef działu badań i rozwoju w Hyundai Motor Group, Kia i Hyundai wzmacniają ofertę silników, a koncern nadal będzie rozwijać spalinowe jednostki napędowe, które wciąż „zapewniają stabilność biznesu i stanowią o sile koncernu”.

Technologia CVVD – jak to działa?

Do tej pory osiągi i sprawność silników spalinowych poprawiano poprzez regulację czasu otwarcia i zamknięcia zaworów (CVVT od Continuously Variable Valve Timing) lub regulację głębokości ich otwarcia (CVVL od Continuously Variable Valve Lift), co ma wpływ na przebieg procesu spalania i tym samym na charakterystykę jednostki napędowej.

Systemy CVVD (od Continuously Variable Valve Duration) reguluje natomiast moment i czas otwarcia zaworów. Gdy samochód porusza się ze stałą prędkością i duża moc silnika nie jest wymagana, system CVVD otwiera zawory dolotowe od połowy do końca trwania suwu sprężania, co wpływa na zmniejszenie zużycia paliwa.

Gdy samochód porusza się z dużą prędkością i potrzebna jest duża moc silnika, zawory dolotowe są zamknięte na początku suwu sprężania, aby zmaksymalizować dawkę powietrza potrzebną do wywołania zapłonu, co zwiększa moment obrotowy i poprawia przyspieszenie samochodu.

Silnik Smartstream G1.6 T-GDi - osiągi

System CVVD ma swój debiut w nowym turbodoładowanym, czterocylindrowym silniku Smartstream G1.6 T-GDi. Generuje on maksymalną moc 180 KM i maksymalny moment obrotowy wynoszący 265 Nm.

Oprócz systemu CVVD nowy silnik wyposażono w układ recyrkulacji gazów niskiego ciśnienia (LP EGR od Low-Pressure Exhaust Gas Recirculation). Układ recyrkulacji gazów spalinowych zwraca część spalin do komory spalania, co ma na celu schłodzenie komory spalania i zmniejszenie emisji tlenków azotu.

Dodatkowo system recyrkulacji gazów niskiego ciśnienia część spalin przekierowuje do turbosprężarki zamiast do układu dolotowego, aby zwiększyć wydajność silnika podczas pracy przy dużym obciążeniu.

Nową jednostkę napędową wyposażono też w system zarządzania temperaturą, który potrafi szybko zarówno podgrzać, jak i schłodzić silnik do optymalnej temperatury pracy. System może pracować pod ciśnieniem do aż 350 barów, czyli o aż 100 barów wyższym niż w wypadku silnika T-GDi.

Dzięki zastosowaniu ruchomych elementów silnika o niskim współczynniku tarcia, tarcie w silniku Smartstream G1.6 T-GDi udało się zmniejszyć o aż 34 proc. w porównaniu z tarciem w silniku T-GDi.

Zobacz koniecznie: Wszystko o Kia Wszystko o Hyundai
Tematy w artykule: Hyundai Kia silnik

Podobne wiadomości:

Hyundai Tucson N Line

Hyundai Tucson N Line

Aktualności 2019-04-09

Najpopularniejsze hybrydowe SUV-y w Polsce

Najpopularniejsze hybrydowe SUV-y w Polsce

Aktualności 2019-08-01

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Volkswagen ID.R jedzie po kolejny rekord
Volkswagen ID.R jedzie po kolejny rekord
Elektryczny Volkswagen ID.R ma na swoim koncie rekordy w Pikes Peak, Nordschleife i Goodwood. Ale to nie koniec. Teraz czas na Chiny.

DS 3 CROSSBACK DS 3 CROSSBACK