1. mojeauto.pl >
  2. motogazeta >
  3. Technika >
  4. Jak działa manualna skrzynia biegów z systemem clutch-by-wire?

Jak działa manualna skrzynia biegów z systemem clutch-by-wire?

Mechaniczna skrzynia biegów z systemem clutch-by-wire powstała z myślą o zastosowaniu jej w gamie samochodów hybrydowych tzw. mild-hybrid (MHEV). Jak działa taka przekładnia?

Jak działa manualna skrzynia biegów z systemem clutch-by-wire?

Pierwsze auta na świecie, w których jednocześnie zostaną wykorzystane zalety układu mild-hybrid z instalacją o napięciu 48 V oraz przekładni z systemem „clutch-by-wire”, zaprezentowała Kia. Dzięki połączeniu tych technologii sprawność zespołu napędowego modeli mild-hybrid marki Kia będzie większa, natomiast emisja dwutlenku węgla – mniejsza niż dotychczas.

Kierowca w dalszym ciągu, jeśli będzie miał na to ochotę, może ręcznie zmieniać przełożenia, podobnie jak w wypadku tradycyjnych mechanicznych skrzyń biegów.

Przekładnia iMT z elektronicznym sprzęgłem

W przypadku samochodów wyposażonych w przekładnię iMT, zamiast mechanicznego połączenia pedału i sprzęgła, zastosowano sprzęgło sterowane elektronicznie, które jest zintegrowane z układem napędowym mild-hybrid z instalacją o napięciu 48 V.

Przekładnia iMT współpracuje z generatorem rozruchowym układu mild-hybrid (MHSG), aby umożliwić wyłączanie silnika wcześniej niż zwykły system start-stop, już na etapie hamowania silnikiem, długo przed zatrzymaniem auta. Umożliwia także podróżowanie z wyłączonym silnikiem w czasie jazdy bez obciążenia przy prędkości do 125 km/h.

Jednostka napędowa uruchamia się natychmiast i płynnie, gdy tylko kierowca naciśnie ponownie pedał przyspieszenia lub sprzęgła. W rzeczywistych warunkach eksploatacji pozwala to zaoszczędzić paliwo i o około 3 proc. zmniejszyć emisję dwutlenku węgla.

Wybrane przełożenie pozostaje włączone nawet przy wyłączonym silniku. Jeśli tylko kierowca naciśnie pedały hamulca lub przyspieszenia, silnik uruchamia się ponownie, a przekładnia ma załączony ten sam bieg co wcześniej. Gdy kierowca zacznie wciskać pedał sprzęgła w celu zmiany biegu lub gdy prędkość auta jest zbyt niska przy aktualnie wybranym przełożeniu, również przekładnia może ponownie uruchomić silnik, ale wówczas z rozłączonym sprzęgłem.

Jak działa elektroniczne sprzęgło?

  • Kierowca puszcza pedał przyspieszenia, zostawiając włączony bieg i samochód zaczyna się swobodnie toczyć, delikatnie zwalniając (np. na zakręcie, przed skrzyżowaniem lub w czasie jazdy w korku)
  • Przy włączonym biegu, iMT wysyła sygnał elektroniczny zarówno do skrzyni biegów, jak i do MHSG, aby umożliwić płynne wyłączenie silnika i rozłączenie sprzęgła
  • Przy wyłączonym silniku samochód kontynuuje jazdę bez obciążenia, a rozłączone sprzęgło ogranicza hamowanie silnikiem i pozwala autu maksymalnie wykorzystać energię kinetyczną
  • Gdy kierowca ponownie wciska pedał przyspieszenia, aby zwiększyć prędkość lub wciska sprzęgło, aby zmienić bieg, MHSG ponownie uruchamia silnik na wybranym wcześniej biegu lub na biegu jałowym (z rozłączonym sprzęgłem)
  • Energia elektryczna pochodząca zarówno z MHSG, jak i 48-woltowego akumulatora natychmiast dostosowuje prędkość obrotową silnika i przekładni do prędkości jazdy
  • Jeśli samochód zwolni poniżej określonej prędkości, silnik uruchomi się ponownie przy pomocy układu MHEV, jednak z rozłączonym sprzęgłem, aby uniknąć pracy silnika na bieżącym, zbyt wysokim biegu

Obsługa jak w klasycznej mechanicznej skrzyni biegów

Chociaż wraz z przekładnią iMT debiutuje nowy system „clutch-by-wire”, który odpowiada za sterowanie pracą sprzęgła – zamiast mechanicznego połączenia między pedałem sprzęgła a sprzęgłem – obsługa zmiany biegów i radość z jazdy są identyczne, jak w przypadku tradycyjnej mechanicznej skrzyni biegów.

Pedał sprzęgła działa w taki sam sposób, jak w samochodach wyposażonych w klasyczną przekładnię mechaniczną, a elektromechaniczne sterowanie pracą sprzęgła zapewnia płynną zmianę biegów i łatwe wyczucie momentu zesprzęglenia.


Podobne wiadomości:

Toyota uruchomiła w Polsce Dział Testów i Oceny Napędów Hybrydowych

Toyota uruchomiła w Polsce Dział Testów i...

Aktualności 2020-07-31

Maserati Ghibli Hybrid – witamy w świecie hybryd

Maserati Ghibli Hybrid – witamy w świecie...

Aktualności 2020-08-03

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Elektryczne Mercedesy eVito i eSprinter z dopłatą w Polsce
Elektryczne Mercedesy eVito i eSprinter z dopłatą w Polsce
Mercedes eVito i Mercedes eSprinter weszły do sprzedaży w Polsce. To dwa flagowe modele pojazdów dostawczych w wersji z napędem elektrycznym.