mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Jak działa ogrzewanie w autach elektrycznych?

Jak działa ogrzewanie w autach elektrycznych?

Ogrzewanie pojazdów elektrycznych ma zupełnie inne wymagania, niż w przypadku aut spalinowych. Jakie są najnowsze rozwiązania w tej dziedzinie?

Jak działa ogrzewanie w autach elektrycznych?

Wydajne, wysokonapięciowe systemy ogrzewania HVH (High Voltage Heater) do pojazdów elektrycznych - to najnowszy produkt niemieckiej firmy Webasto, znanej z produkcji systemów ogrzewania postojowego. W ofercie firmy znajdują się dziś rozwiązania grzewcze dla pojazdów ze wszystkimi rodzajami napędu.

O najnowszych rozwiązaniach w dziedzinie ogrzewania pojazdów i związanych z nim wyzwaniach mówi, odpowiedzialny za systemy ogrzewania postojowego, wiceprezes VP Customer Group BMW/DAG Webasto SE, Klaus Hemmer.

Jakie najnowsze systemy ogrzewania postojowego zaprezentowaliście na targach IAA w Hanowerze?

Już kilka lat temu zapoczątkowaliśmy nowy trend w branży pojazdów użytkowych. Odejście od ogrzewań powietrznych, na rzecz ogrzewań wodnych. Dzieje się tak, ponieważ są one o wiele bardziej elastyczne i efektywne. Dziś z tego nowego rozwiązania zaczyna korzystać większość producentów ciężarówek, rezygnując z tradycyjnych ogrzewań powietrznych.

Jakie są główne zalety tej nowej technologii?

Ogrzewania powietrzne mogą ogrzewać jedynie wnętrze kabiny kierowcy lub przestrzeni ładunkowej. Ogrzewania wodne mogą służyć również do podgrzewania układu chłodzenia silnika. Oznacza to, że nagrzewamy nie tylko wnętrze kabiny, ale również przygotowujemy silnik do jazdy.

Dodatkowo, istnieje możliwość ogrzewania kabiny z wykorzystaniem systemu HVAC lub połączenia obu systemów i jednoczesnego nagrzewania kabiny i silnika. Obieg wody może nagrzewać w czasie postoju samą kabinę, a przed rozruchem - także silnik.

W przypadku każdego systemu, montowanego w nowoczesnych pojazdach - zwłaszcza w ciężkim transporcie - liczy się wydajność, oszczędność energii i niska masa?  

Z tego właśnie powodu nasze urządzenia mają niewielkie rozmiary. Typowe dla modułów, stosowanych na samochodach osobowych. Ogrzewanie waży ok. 2,5 kg i ma na tyle małe wymiary zewnętrzne, że z łatwością można znaleźć odpowiednie miejsce do jego montażu. Nasze systemy należą do najlżejszych na rynku. Są małe, lecz przy tym bardzo wydajne, a przez to uniwersalne.

Dzięki pompie cieczy, mogą również wykorzystywać zgromadzoną energię cieplną z silnika, pozostałą po przejeździe danego odcinka. To oznacza brak konieczności uruchamiania ogrzewania. Kierowca może korzystać z takiego rozwiązania podczas krótkich postojów.

W waszej ofercie są także wysokowydajne systemy termoelektryczne, mogące zapewnić np. wydajne, zasilane energią elektryczną ogrzewanie - np. dla autobusów?

Również tu stosujemy bardzo wydajną, zaadaptowaną z rynku samochodów osobowych technologię, opracowaną specjalnie z myślą o rynku pojazdów użytkowych. Te urządzenia legitymują się mocą od 10 do 30-40 kW. Te słabsze są w stanie szybko i skutecznie ogrzewać kabinę ciężarówki. Mocniejsze są przeznaczone do autobusów.

W Hanowerze zaprezentowaliście nową linię wysokonapięciowych ogrzewań elektrycznych, przeznaczonych do samochodów elektrycznych - tzw. High Voltage Heaters?

Są bardzo potrzebne w komercyjnych pojazdach elektrycznych, wykorzystywanych na tzw. „ostatniej mili transportu”. Z ich pomocą dowozi się np. towary wewnątrz zamkniętych dla ruchu pojazdów spalinowych stref w centrach dużych miast. Trwa dyskusja nad powszechnym stosowaniem w miastach tego typu pojazdów i to właśnie w nich widzimy nowy rynek dla naszych urządzeń. Pozbawione spalinowych silników samochody elektryczne potrzebują solidnego źródła ogrzewania.

A zatem, jak skutecznie ogrzać pozbawiony klasycznej nagrzewnicy i źródła ciepła w postaci spalinowego silnika, samochód elektryczny?

Pierwszym z rozwiązań jest zapewnienie odpowiedniej temperatury wewnątrz auta już podczas postoju i ładowania. Pozwala ono zaoszczędzić sporo mocy w akumulatorach i zwiększyć zasięg. Jednakże, podczas jazdy, konieczne jest korzystanie z elektrycznie zasilanej klimatyzacji lub ogrzewania. Niestety, ogrzewanie kabiny w samochodzie elektrycznym, pochłania w zimie aż 40-50 proc. energii, skracając jego zasięg nawet o 60 proc.

Którzy producenci samochodów będą stosować wasze wysokonapięciowe ogrzewania w swoich pojazdach?

Nie mogę niestety wymienić konkretnych marek, mamy dobry udział w rynku i klientów w Japonii, Chinach, Europie i USA. Nasz główny zakład produkcyjny znajduje się obecnie w Niemczech, ale zdecydowaliśmy się przyspieszyć rozpoczęcie produkcji w Chinach. To niezwykle chłonny rynek.

Nasza fabryka zostanie tam otwarta już w tym roku. Obok wysokonapięciowych systemów ogrzewania, będziemy tam również produkować dachy do kabrioletów. Zdecydowaliśmy się na jeden, duży zakład, który będzie zaopatrywać tamten region we oba te produkty.


Podobne wiadomości:

Nissan Leaf - 3 tys. limitowanych aut w miesiąc

Nissan Leaf - 3 tys. limitowanych aut w...

Aktualności 2019-02-20

Audi e-tron wjechał pod górę stoku narciarskiego

Audi e-tron wjechał pod górę stoku...

Aktualności 2019-02-21

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Skoda Kamiq. Co wiemy o nowym SUV-ie?
Skoda Kamiq. Co wiemy o nowym SUV-ie?
Skoda Kamiq to nazwa nowego, trzeciego SUV-a w ofercie Skody na rynku europejskim. Auto zadebiutuje w Genewie.