1. mojeauto.pl >
  2. motogazeta >
  3. Technika >
  4. Kolejny airbag dla naszego bezpieczeństwa

Kolejny airbag dla naszego bezpieczeństwa

Już wkrótce o nasze bezpieczeństwo dbać będzie jeszcze jedna poduszka powietrzna. General Motors w trzech swoich modelach - Buick Enclave, GMC Acadia i Chevrolet Traverse - wprowadził kolejny rodzaj poduszki powietrznej. Centralnie umieszczona ma chronić kierowcę i przedniego pasażera podczas zderzeń bocznych.

Kolejny airbag dla naszego bezpieczeństwa
Jest to pierwsza tego typu poduszka powietrzna w branży motoryzacyjnej. W przypadku uderzenia przez inny pojazd w boczną część nadwozia będzie chroniła kierowcę i pasażera siedzącego z przodu po stronie przeciwnej do tej, po której siedzi kierowca lub pasażer.

W wyniku uderzenia przednia poduszka powietrza umieszczona centralnie napełnia się gazem po prawej stronie fotela kierowcy i przyjmuje położenie pomiędzy przednim rzędem siedzeń w pobliżu centralnej części pojazdu. Nowa poduszka powietrzna o zamkniętej konstrukcji cylindrycznej została zaprojektowana w celu zapewnienia ochrony kierowcy podczas uderzenia przez inny pojazd w boczną część nadwozia od strony pasażera w przypadku, gdy w kabinie pasażerskiej znajduje się wyłącznie kierowca. System sprawdza się również w roli poduszki absorbującej energię pomiędzy kierowcą a pasażerem siedzącym z przodu w przypadku uderzenia w bok pojazdu zarówno od strony kierowcy, jak i pasażera. Oczekuje się, że poduszka powietrzna zapewni odpowiednią ochronę również podczas dachowania pojazdu.

Analiza bazy danych systemu gromadzenia informacji o wypadkach drogowych (FARS) opracowanego przez amerykańską Krajową Agencję Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (NHTSA) wykazała, że uderzenia w boczną część nadwozia po stronie przeciwnej do tej, po której siedzi kierowca lub pasażer – przed skutkami których chroni przednia poduszka powietrza umieszczona centralnie – stanowiły 11 procent wszystkich śmiertelnych wypadków z udziałem osób zapiętych w pasy bezpieczeństwa w kolizjach (bez dachowania) samochodów z rocznika modelowego 1999 lub nowszych w latach 2004-2009. Przypadki śmiertelne, w których podróżujący znajdowali się po przeciwległej stronie pojazdu w odniesieniu do miejsca uderzenia, stanowią również 29 procent wszystkich śmiertelnych zderzeń bocznych z udziałem pasażerów zapiętych w pasy bezpieczeństwa.

Przednia poduszka powietrza umieszczona centralnie znajdzie się w wyposażeniu modeli Buick Enclave, GMC Acadia i Chevrolet Traverse, czyli crossoverów średniej wielkości w wersjach z roku modelowego 2013. Nowy element bezpieczeństwa będzie oferowany w standardzie w modelach Acadia i Traverse z elektrycznie regulowanymi fotelami oraz we wszystkich wersjach modelu Enclave.

Szacuje się, że przednia poduszka powietrza umieszczona centralnie przyczyni się do uzyskania lepszych wyników w testach zderzeniowych. Wspomniane crossovery średniej wielkości w wersjach z rocznika modelowego 2012 uzyskały ogólny wynik pięciu gwiazdek oraz pięć gwiazdek za zderzenie boczne w ramach Programu Oceny Nowych Samochodów realizowanego przez amerykańską Krajową Agencję Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (NHTSA), a także tytuł 2011 Top Safety Pick od amerykańskiego Instytutu Ubezpieczeniowego Bezpieczeństwa Drogowego (IIHS).



Podobne wiadomości:

Niebezpieczne owoce przy drodze

Niebezpieczne owoce przy drodze

Bezpieczna jazda 2020-07-30

Alkohol i prowadzenie samochodu - kiedy można jechać?

Alkohol i prowadzenie samochodu - kiedy można...

Bezpieczna jazda 2020-07-20

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Cupra Formentor VZ5 o mocy 390 KM
Cupra Formentor VZ5 o mocy 390 KM
W ramach obchodów trzeciej rocznicy powstania hiszpańska marka przedstawia limitowaną wersję swojego autorskiego SUV-a z silnikiem Audi o mocy 390 KM.