mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Nowy silnik Audi. 610 KM z dwóch litrów

Nowy silnik Audi. 610 KM z dwóch litrów

Inżynierowie Audi opracowali nowy, turbodoładowany silnik przeznaczony do wyścigów DTM. Ma zaledwie dwa litry pojemności i spory zapas mocy.

Nowy silnik Audi. 610 KM z dwóch litrów

W DTM rozpoczyna się nowa era. Począwszy od sezonu 2019, samochody Klasy 1 (Class 1) popularnej serii wyścigów samochodów turystycznych, wykorzystywać będą nowoczesne i wysoce wydajne silniki.

Dwulitrowa, czterocylindrowa jednostka napędowa Audi RS 5 DTM wytwarza ponad 610 koni mechanicznych. Wykorzystując funkcję „push-to-pass” kierowcy wyścigowych pojazdów DTM będą mogli na krótko podnieść ich moc nawet o 30 koni mechanicznych.

Po dwóch i pół roku prac rozwojowych i po ponad tysiącu godzin prób dynamometrycznych, nowy, wyścigowy silnik Audi jest gotowy na swój debiut, który odbędzie się 4 maja br. na torze Hockenheim.

„Już po pierwszej jeździe testowej nasi kierowcy byli zachwyceni” – mówi szef Audi Motorsport Dieter Gass. „Przejście z wolnossącego silnika V8 na jednostkę turbodoładowaną jest ważne nie tylko ze względu na dodatkowo uzyskaną moc ok. 100 KM. Od teraz w DTM używać będziemy wysoko wydajnej jednostki napędowej wykorzystywanej również w wielu samochodach produkcji seryjnej Grupy.”

Nowe przepisy Klasy 1 (Class 1) DTM, nastawione są na uzyskiwanie jak najwyższej wydajności. Wyzwaniem jest – podobnie jak w silnikach produkcji seryjnej – wydobycie maksimum możliwości z dostępnego paliwa. Dochodzi się do tego zwiększoną kompresją oraz właśnie wydajnością.

W serii wyścigów DTM ilość dostępnego paliwa ograniczona jest do 95 kilogramów na godzinę. „95 kilogramów to może wydawać się dużo, ale biorąc pod uwagę, że samochód ma 610 koni mocy, to naprawdę niewiele” – wyjaśnia Ulrich Baretzky, szef działu rozwoju silników w Audi Motorsport.

„Silnik DTM charakteryzuje się wyjątkowo niskim zużyciem paliwa, które oscyluje w rejonach typowych dla silników wysokoprężnych. Jeśli zaś chodzi o jego masę i lekką konstrukcję, wskazujemy tu kilka rozwiązań – zwłaszcza w zakresie redukcji emisji CO2, które mam nadzieję znajdą się w przyszłości w pojazdach produkcji seryjnej, tak jak to miało miejsce w przypadku pierwszej jednostki TFSI debiutującej w Le Mans oraz silnika TDI.”

Kompaktowy, czterocylindrowy, turbodoładowany silnik benzynowy z bezpośrednim wtryskiem TFSI, ma masę zaledwie 85 kilogramów – o połowę mniejszą niż dotychczas wykorzystywany w DTM wolnossący V8. W wyniku tego, masa netto Audi RS 5 DTM spadła poniżej 1000 kilogramów. Stosunek mocy do masy wynosi teraz 1,6 kilograma na koń mechaniczny.

Podobnie jak miało to miejsce w poprzednich latach, silnik DTM musi wytrzymać cały sezon, więc projektowany jest na przebieg ok. 6000 kilometrów. „Format wyścigów DTM to duże wyzwanie” – podkreśla Stefan Dreyer, szef wydziału rozwoju napędów Audi Motrosport. „Duży przebieg łączny, ale rozłożony na wiele imprez z krótkimi trasami, to trudna dla nas sprawa. Dodatkowo, wibracje silnika czterocylindrowego są absolutnie odmienne od wibracji V8. Stanowiło to ogromne wyzwanie w procesie projektowania tej jednostki zarówno dla nas, jak i dla naszych dynamometrów.”

Zwiększona o ponad 100 KM moc wyjściowa oraz wyższy moment obrotowy, spowodowały większe obciążenie całego układu napędowego.

Silniki używane w wyścigach serii DTM napędzane są standardową benzyną 98-oktanową (RON 98), co sprzyja transferowi wykorzystywanych tu rozwiązań technicznych ze świata sportów motorowych do świata produkcji seryjnej. Ponadto jednostka ta jest dostosowana do spalania paliw alternatywnych (e-paliwa), dzięki którym silniki spalinowe stają się przyjazne dla środowiska.

Zobacz koniecznie: Wszystko o Audi
Tematy w artykule: Audi silnik DTM

Podobne wiadomości:

Audi wykorzystuje używane akumulatory litowo-jonowe

Audi wykorzystuje używane akumulatory...

Aktualności 2019-03-11

Audi R8 V10 Decennium

Audi R8 V10 Decennium

Premiery 2019-03-01

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Produkcja wodoru z wody morskiej
Produkcja wodoru z wody morskiej
Naukowcy z Uniwersytetu Stanforda opracowali nowatorską metodę produkcji wodoru z wody morskiej z użyciem energii elektrycznej.