1. mojeauto.pl >
  2. motogazeta >
  3. Technika >
  4. Nowy układ hybrydowy Hondy - jak działa?

Nowy układ hybrydowy Hondy - jak działa?

Na początku 2019 roku Honda wprowadziła do europejskiej oferty zupełnie nowy układ hybrydowy, który po raz pierwszy zastosowano w poliftingowej wersji modelu CR-V piątej generacji. Teraz trafia on do nowej Hondy Jazz.

Nowy układ hybrydowy Hondy - jak działa?

Honda ma już ponad 20-letnie doświadczenie w pracy nad układami hybrydowymi. Pierwszy opracowany przez Hondę napęd, łączący działanie silnika spalinowego z elektrycznym, został zastosowany w modelu Insight, który wszedł do sprzedaży w Japonii oraz w Stanach Zjednoczonych w 1999 roku. Układ ten otrzymał wtedy nazwę IMA (od Integrated Motor Assist), a sam Insight przykuwał uwagę dość oryginalną stylistyką – z charakterystycznie zaprojektowanymi tylnymi nadkolami – podporządkowaną wyśrubowanym parametrom aerodynamicznym.

Kolejne modele, w których zastosowano podobne systemy to Civic – dostępny w USA od roku 2002 i Accord, którego wersja hybrydowa pojawiła się tam dwa lata później. Były one jednak równocześnie oferowane z innymi typami napędu. W roku 2009 roku do oferty Hondy – również w Europie – weszła kolejna generacja Insighta, a rok później – nowy model o nazwie CR-Z.

Podobnie jak Insight, CR-Z dostępny był tylko i wyłączne z układem hybrydowym, jednak miał za zadanie dostarczyć większej frajdy z jazdy niż oferowane wtedy hybrydy. Było to niewielkie i bardzo zwinne 3-drzwiowe coupé, sportową sylwetką nawiązujące do kultowego modelu CR-X i przeczące teorii, że auto z napędem hybrydowym musi być nudne.

W 2010 roku układ IMA po raz pierwszy zastosowano w Hondzie Jazz, znanej z niespotykanej w tym segmencie przestronności i wyjątkowej funkcjonalności. Podobnie jak jego benzynowe odmiany, Jazz Hybrid wyposażony był w Magic Seats – sprytny system składania tylnych siedzeń, z którego ten model zasłynął, zyskując miano niezwykle wszechstronnego.

Honda Electric Vision

Na początku 2019 roku Honda wprowadziła do europejskiej oferty zupełnie nowy układ hybrydowy, który po raz pierwszy zastosowano w poliftingowej wersji modelu CR-V piątej generacji. Podczas targów motoryzacyjnych w Genewie, w marcu 2019 roku, Honda potwierdziła kierunek, w którym firma będzie zmierzać, ogłaszając, że wszystkie główne modele oferowane przez tę markę zostaną zelektryfikowane. W praktyce oznacza to, że zostaną one wyposażone w napędy wykorzystujące silniki elektryczne, między innymi układy hybrydowe.

Aby odzwierciedlić tę wizję, każdy zelektryfikowany produkt nowej generacji lub innowacje z zakresu zarządzania energią zostaną oznaczone emblematem „e:” z rozszerzeniem zawierającym nazwę zastosowanej technologii z zakresu elektryfikacji. Na potwierdzenie zobowiązania Hondy, latem bieżącego roku weszła na rynek czwarta generacja Hondy Jazz wraz z nowym wariantem tego modelu – Jazz Crosstar.

Honda Jazz przeznaczona na rynek europejski dostępna jest tylko i wyłącznie z napędem hybrydowym, konstrukcyjnie nawiązującym do tego zastosowanego w CR-V Hybrid. Zgodnie z zapowiedzią, na klapie bagażnika Jazza znalazł się nowy emblemat „e:HEV”, gdzie „HEV” oznacza technologię hybrydową i pochodzi od nazwy Hybrid Electric Vehicle.

Układ hybrydowy Hondy – z czego się składa?

Zastosowany w modelu Jazz, system hybrydowy składa się dwóch silników elektrycznych, silnika benzynowego DOHC i-VTEC o pojemności 1,5 litra, akumulatora litowo-jonowego oraz innowacyjnej przekładni bezpośredniej i jednostki sterującej przepływem mocy. Moc maksymalna najnowszego układu hybrydowego Hondy Jazz wynosi 109 KM i jest taka sama jak moc maksymalna silnika elektrycznego.

Wynika to z charakterystyki pracy układu, w którym za przeniesienie napędu odpowiada elektronicznie sterowana przekładnia (e-CVT) o stałym przełożeniu. Korzyści z zastosowania takiej przekładni są bardzo istotne. Jej budowa jest bardzo prosta, z niewieloma ruchomymi elementami, co przekłada się na niezawodność i wyjątkową trwałość całej konstrukcji, a w efekcie – na długą, bezawaryjną eksploatację auta.

Układ hybrydowy Hondy - jak to działa?

Układ hybrydowy Jazza zawsze pracuje w jednym z trzech trybów. Optymalny tryb pracy bardzo szybko i płynnie dobierany jest przez komputer do danej sytuacji na drodze. Cały proces odbywa się w sposób nieodczuwalny dla kierowcy. I tak, podczas jazdy miejskiej nawet w 80 procentach podróżujemy w trybie elektrycznym (EV Drive), w którym akumulator litowo-jonowy zasila bezpośrednio elektryczny silnik napędowy. Przemieszczanie się w trybie elektrycznym zapewnia bezemisyjną jazdę, podczas której napęd nie wykorzystuje jednostki spalinowej.

Gdy w mieście potrzebne jest bardziej dynamiczne przyspieszanie, napęd przełącza się w tryb hybrydowy (Hybrid Drive), w którym rolę asystenta zaczyna odgrywać silnik benzynowy. Pracując, wytwarza on energię, a ta trafia do generatora. Tam zamieniana jest na prąd, który następnie przekazywany jest do silnika elektrycznego napędowego. Podczas jazdy miejskiej, napęd samodzielnie przełącza się pomiędzy trybami elektrycznym i hybrydowym. Zapewnia mu to maksymalną efektywność.

Trzeci z trybów - tryb silnika spalinowego załącza się podczas jazdy z wysokimi prędkościami, a więc głównie na drogach szybkiego ruchu. Wykorzystywany jest tu mechanizm sprzęgła blokującego, który umożliwia bezpośrednie przekazywanie momentu napędowego z silnika benzynowego 1.5 DOHC i-VTEC na koła samochodu. W tym przypadku rolę asystenta, który doładowuje generator, przejmuje na siebie silnik elektryczny.

Układ hybrydowy Hondy - korzyści

Największe korzyści z użytkowania samochodu wyposażonego w napęd hybrydowy uzyskujemy w mieście, gdzie tryb elektryczny wykorzystywany jest w największym stopniu. Ponadto częste hamowania, charakterystyczne dla jazdy miejskiej, powodują, że układ hybrydowy odzyskuje dużo energii, którą później wykorzystuje do jazdy w trybie elektrycznym. Fakt, iż przez większość czasu jednostka spalinowa nie pracuje, przekłada się zwiększenie ekonomiki jazdy. W oficjalnych informacjach dot. modelu, Honda deklaruje wielkość zużycia paliwa na poziomie od 3,7 do 5,9 l/100 km, w zależności od stylu jazdy.

Doświadczenia zdobyte w tym zakresie przez użytkowników modelu Jazz Hybrid potwierdzają, że uzyskanie średniego spalania na poziomie „katalogowym” nie nastręcza żadnych trudności. Co więcej, nie jest to okupione obniżeniem osiągów. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi 9,4 s, co jest bardzo dobrym wynikiem dla miejskiego auta.

Układ hybrydowy Hondy - co będzie dalej?

Żwawy miejski model Hondy wyposażony we wcześniej wspomniany system składania tylnej kanapy – Magic Seats, jest nie tylko bardzo ekonomicznym, ale i niezwykle funkcjonalnym samochodem wpisującym się w aktualne trendy elektromobilności. Nowy Jazz jest pierwszym z serii pojazdów marki Honda, oznaczonych emblematem rozpoczynającym się na „e:”.  Honda  zapowiada systematyczne wprowadzanie produktów zgodnych z ideą elektryfikacji na rynki Europy, gdzie normy dotyczące emisji spalin są najbardziej wyśrubowane.

Bardzo ważnym etapem strategii firmy jest początek sprzedaży modelu Honda e, wykorzystującego w pełni elektryczny napęd. Ten niewielki i zarazem bardzo nowoczesny samochód pojawił się już w krajach z najbardziej rozwiniętą infrastrukturą do zasilania pojazdów elektrycznych. W Polsce pierwsze sztuki modelu Honda e zobaczymy pod koniec 2020 roku.

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Honda CR-V
Honda CR-V
Cena podstawowa już od: 117 900 PLN brutto
Dostępne nadwozia: suv-5dr.
Honda Jazz
Honda Jazz
Cena podstawowa już od: 94 900 PLN brutto
Dostępne nadwozia: hatchback-5dr.

Podobne wiadomości:

Seat Tarraco e-HYBRID: hybrydowy SUV z Hiszpanii

Seat Tarraco e-HYBRID: hybrydowy SUV z...

Aktualności 2020-12-03

Porsche Cayenne E-Hybrid z większym zasięgiem w trybie elektrycznym

Porsche Cayenne E-Hybrid ziększym zasięgiem...

Aktualności 2020-11-12

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Odcinkowy pomiar prędkości na A1
Odcinkowy pomiar prędkości na A1
Odcinkowy pomiar prędkości już 20 stycznia zacznie funkcjonować na budowanej autostradzie A1. Ze względu na trwające prace budowlane obowiązuje tam obecnie ograniczenie prędkości do 70 km/h.