1. mojeauto.pl >
  2. motogazeta >
  3. Technika >
  4. Samochodowe dachy przyszłości

Samochodowe dachy przyszłości

Dach samochodu może mieć otwierany szyberdach lub panoramiczną szybę. Od niedawna jest również źródłem energii dla aut elektrycznych.

Samochodowe dachy przyszłości

Podczas Salonu Samochodowego IAA 2019 we Frankfurcie, firma Webasto zaprezentowała swoje najnowsze osiągnięcia w dziedzinie techniki dachów samochodowych. Okazało się, że kreatywne pomysły inżynierów pozwalają osiągnąć w tej dziedzinie znacznie więcej, niż można przypuszczać.

Nowoczesny, szklany dach nie tylko doświetla wnętrze samochodu, zwiększając poczucie przestrzeni. Umożliwia również dyskretne zamontowanie czujników i kamer, niezbędnych dla autonomicznej jazdy.

We wnętrzu wielowarstwowej tafli szklanego dachu kryją się rozwiązania, umożliwiające np. jego zaciemnianie, bez użycia rolety. Zmienia się wówczas przejrzystość szkła i jego przepuszczalność dla promieni słonecznych. Najnowsze technologie pozwalają ponadto, by z wnętrza szklanej tafli emitować nastrojowe oświetlenie wnętrza albo prezentować na niej obrazy lub filmy.

Kolejnym, innowacyjnym produktem Webasto są szklane dachy, zintegrowanie z panelami słonecznymi, wspomagającymi doładowywanie akumulatorów trakcyjnych w pojazdach elektrycznych.

Panoramiczny dach dla autonomicznych pojazdów

Pośród najnowszych osiągnięć technicznych najbardziej wyróżnia się nowy, panoramiczny dach, przeznaczony do samochodów z możliwością autonomicznej jazdy.

- Ponieważ czujniki i kamery widzą więcej, gdy są zamontowane wysoko, rozmieściliśmy je w narożnikach dachu. Aby mogły działać w każdych warunkach atmosferycznych, zaopatrzyliśmy je w spryskiwacze i własne ogrzewanie, zapewniające doskonałą widoczność i działanie systemu w każdych warunkach atmosferycznych - wyjaśnia wiceprezes Webasto, Michael Respondek.

Dach ze zintegrowanymi czujnikami może mieć własny i niezależny, elektrycznie zasilany system chłodzenia i ogrzewania z obiegiem cieczy, zapewniający optymalne warunki pracy czujnikom, a kamerom - stałą widoczność. Ogrzewanie czujników i kamer może być również zasilane cieczą, doprowadzoną przez słupek z układu chłodzenia jednostki napędowej lub - w przypadku elektrycznego samochodu - z akumulatorów trakcyjnych.

We Frankfurcie pokazano gotowe już cyfrowe dachy z czujnikami, kamerami oraz możliwością wyświetlania informacji, przygotowane dla nowych modeli samochodów marki BMW.

Panoramiczny dach, który nie potrzebuje rolet

Korzystając z wieloletnich doświadczeń i bezpośredniej współpracy z producentami samochodów, inżynierowie Webasto opracowali otwierany panoramiczny dach o zmiennej przejrzystości, zapewniający dzięki konstrukcji opartej o włókna węglowe, wysoką sztywność nadwozia i bezpieczeństwo, a jednocześnie lekki, nie zmniejszający ilości miejsca nad głowami pasażerów w kabinie.

Konstrukcję czujników opracowano we współpracy ze znaną w Dolinie Krzemowej i Chinach firmą Pony.ai, która jest światowym pionierem w zakresie systemów autonomicznej jazdy.

W najnowszym, panoramicznym dachu za pomocą przycisku możemy sterować nie tylko jego uchylaniem i zakresem otwarcia, ale również stopniem przepuszczalności światła. Za jednym  dotknięciem przycisku dach może się stać w pełni przepuszczalny dla światła lub całkowicie czarny. Jest również możliwość włączenia wewnętrznego oświetlenia lub wyświetlania na jego szklanej powierzchni obrazów lub tapet, a nawet animacji. Dzięki swoim właściwościom, dach może stać się także kolejnym elementem, odpowiedzialnym za regulację temperatury wewnątrz auta.

Dachy do kabrioletów

Największe z produkowanych przez Webasto, składanych dachów, np. ten montowany w Jeepie Wranglerze, mają powierzchnię około 3 m kw. i ważą - wraz z mechanizmem - zaledwie ok. 40 kg.

Dzięki elektrycznym i elektronicznym modułom sterowania, potrafią otwierać się i zamykać w ciągu kilkunastu sekund. W niektórych przypadkach również podczas jazdy z prędkościami, dochodzącymi do 100 km/h. Produkowane przez Webasto dachy są fabrycznie montowane m. in. w takich samochodach, jak Audi A5 Cabrio czy kultowa Mazda MX-5.

W procesie produkcji zawsze zostają jednak odpady. Na pomysł ich kreatywnego wykorzystania, wpadli pracownicy słowackiej fabryki w miejscowości Velky Meder. Zaproponowali, aby odpady materiałów na dachy - zamiast na śmietnik, trafiły do produkcji bardzo wytrzymałych i trwałych, podróżnych toreb. Ich pierwszą kolekcję zaprezentowano w 2018 roku na targach IAA w Hanowerze. Ręcznie szyte i wodoodporne kabrio-torby kosztują od 30 do 110 euro.


Podobne wiadomości:

Ford oferuje zdalne aktualizacje do Mustanga Mach-E

Ford oferuje zdalne aktualizacje do Mustanga...

Aktualności 2020-05-14

Polacy mało wiedzą o autach elektrycznych

Polacy mało wiedzą o autach elektrycznych

Aktualności 2020-05-13

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Nowy Seat Leon – ceny czwartej generacji
Nowy Seat Leon – ceny czwartej generacji
Czwarta generacja Seata Leona w wersji pięciodrzwiowej i kombi Sportstourer wchodzi do sprzedaży, również jako hybryda. Znamy jego ceny.

Podkast VW Podkast VW