mojeauto.pl > motogazeta > Testy Samochodów Firmowych > Mercedes Vito: Moby Dick

Mercedes Vito: Moby Dick

Mercedes Vito z napędem 4x4 to auto niesamowite choćby z tego powodu, że na polskich drogach gości on równie rzadko, co wieloryby w Morzu Bałtyckim.

Mercedes Vito: Moby Dick

Oczywiście nie jest to jedyna rzecz, która mogłaby świadczyć o niespotykanym charakterze tego samochodu, ale z pewnością najsilniej przemawiająca do wyobraźni. Od samego początku, gdy tylko wsiadłem do Mercedesa Vito na parkingu dwie myśli powracały stale w drodze z Warszawy do redakcji we Wrocławiu: kto będzie chciał kupić takie auto i ile to coś pali? Jak się później okazało, odpowiedź przyszła w najmniej spodziewanym momencie.

Dostawczak w każdym calu
Spośród całego szeregu rzeczy, jakich można spodziewać się po samochodach użytkowych Mercedesa, niewiele jest Vito, które mogą rozczarowywać. Testowany przez nas model z napędem 4x4 jest klasycznym dostawczakiem, w każdym tego słowa znaczeniu. Na pewno należy wspomnieć o bezpieczeństwie podróżowania taki autem. Siedzimy w nim wysoko, mamy doskonałą widoczność do przodu, a dzięki ogromnym lusterkom bocznym - także do tyłu. Jedyne, co musimy robić, to przestrzegać ograniczeń prędkości oraz zachować ostrożność.

Podobnie jak większość dostawczych samochodów na polskich drogach, przynajmniej tych w kolorze białym, wywołujących u kierowców osobówek odruch w postaci utrudniania włączania się do ruchu, Vito nie cieszy się najlepszą opinią. Oczywiście nie jest to wina auta, tylko niektórych kierowców firmowych, ale skojarzenia są często zbyt silne. Podobnie zresztą jak sam odbiór marki w oczach ludzi. Trójramienna gwiazda na grillu robi swoje i sprawia, że wielu producentów aut oddałoby sporo, aby ich samochody dostawcze były postrzegane w ten sam sposób. Jest to jednak trudne, gdyż ściśle związane z renomą, jaką cieszą się osobowe Mercedesy. Nie mniej jednak dostawcze auta koncernu DaimlerChrysler pracują na własną reputację.

Zobacz galerię zdjęć Mercedesa Vito

Pojemny i ładowny
Najnowsza wersja Vito, czyli mająca klinowy kształt przodu oraz reflektory przypominające oczy, oferowana jest w trzech wersjach nadwozia: Furgon, Univan i Kombi. Każda z nich posiada trzy długości: Vito Standard (4 748 mm), Vito Długi (4 993 mm) oraz Vito Ekstra Długi (5 223 mm). Dwie pierwsze występują na standardowym nadwoziu, natomiast rozstaw kół w najdłuższej wersji wynosi 3 430 mm. Wymiary przestrzeni ładunkowej, czyli 2 667 mm długości, 1 650 mm szerokości i 1 350 mm wysokości, a także odległość między nadkolami - 1 277 mm, sprawiają, że do każdej wersji nadwozia wejdzie europaleta. Natomiast objętość przestrzeni ładunkowej, jak podaje producent, wynosi 5,19 m3.
Co się jednak tyczy praktyczności, to Vito jest łatwy w załadunku zarówno od tyłu, jak i z boku. Mimo to boczne drzwi mogłyby otwierać się szerzej. Jest to jednak mankament na tyle drobny, że prawie niezauważalny.

Pewność w każdym kole
Jeśli zdecydujemy się na zakup Vito z napędem obu osi, do wyboru będziemy mieli tylko wersje z silnikami wysokoprężnymi 111 CDI (109 KM) i 115 CDI (150 KM). Może to i lepiej, gdyż spalanie w aucie jest tak wysokie, że gdyby Vito 4x4 oferowany był z najmocniejszą jednostką montowaną w dostawczakach Mercedesa - V6 (231 KM), zbiornik paliwa musiały liczyć nie 75 l, a 275 l! W przypadku wersji Furgon i Univan będziemy musieli dopłacić za napęd 4x4 ok. 18 tys. zł, natomiast w modelu Kombi - ok. 14 tys. zł. Zalety napędu 4x4 docenią wszyscy, którzy kiedykolwiek mieli możliwość jazdy samochodem wyposażonym w taki system. W przypadku Vito 4x4 przenosi on moc silnika na wszystkie koła jednocześnie i rozdziela ją w stosunku 35:65 na oś przednią i tylną. Dodatkowo zintegrowany z napędem elektroniczny system trakcji 4ETS zastępuje poprzeczne i wzdłużne blokady mechanizmu różnicowego, co sprawia, że jeśli na śliskiej nawierzchni jedno lub więcej kół zacznie tracić przyczepność, 4ETS przyhamuje oddzielnie każde z tych kół i podwyższy ich moment napędowy.

Dla kogo to auto?
Kabina Vito 4x4 jest dokładanie taka, jak cela mnicha: ascetyczna i ponura. Znajdziemy tam tylko niezbędne przyciski, które jednak rozmieszczone są ergonomicznie. Brakuje schowków i uchwytów na napoje. Przy tym momencie nawet hamulec ręczny, choć może to niezbyt fortunna nazwa, gdyż ręcznie jedynie go zwalniamy, natomiast zaciągamy nogą, przestaje dziwić i wymaga po prostu przyzwyczajenia. Wszystko to jednak nic, w porównaniu z przeznaczeniem auta takiego jak Vito 4x4, czyli odpowiedzią na pytanie postawione na wstępie: kto kupi to auto? Odpowiedź znalazłem podczas przejażdżki rowerowej, gdy zupełnie przypadkiem zobaczyłem, jak dostawczy furgon zakładu energetycznego miał trudności z pokonaniem grząskiego terenu, aby móc dostać się do zerwanej trakcji elektrycznej. Pomyślałem, że w takim momencie o wiele lepiej zdałby egzamin taki samochód jak Vito 4x4.

 

 SILNIK
 Pojemność [cm3]

 2 148

 Rodzaj

turbodiesel (common rail)

 Moc maksymalna [KM (przy obr./min.)]

109/80 (3 800) 

 Maksymalny moment obrotowy [Nm (przy obr./min)]

 27.5/270 (1 600-2 500) 

 SKRZYNIA BIEGÓW
 Ilość przełożeń

6-biegowa 

 Rodzaj 

manualna 

 RODZAJ NAPĘDU

4x4 

 WYMIARY

 

 Długość/szerokość/wysokość [mm]

4 993/1 901/1 902 

 Ładowność [kg]

 925

 OSIĄGI

 

 Przyspieszenie 0-100 km/h [s]

b.d.

 Prędkość maksymalna [km/h]

159

 ZUŻYCIE PALIWA (dane producenta) [l/100km]
 W mieście

11,9

 Poza miastem

7,2

 Średnie

8,9

 Cena podstawowa testowanej wersji [zł]

89 670 + ok. 18 tyś.
za napęd 4x4

 
Zobacz więcej o modelu Mercedes Vito

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Mercedes Vito
Mercedes Vito
Cena podstawowa już od: 103 689 PLN brutto
Dostępne nadwozia: furgon-4dr. kombi van-4dr. minibus-4dr.

Podobne wiadomości:

Mercedes Sprinter - pierwsze zdjęcia wnętrza

Mercedes Sprinter - pierwsze zdjęcia wnętrza

Ciężarówki i Autobusy 2017-12-05

Nowy Mercedes Klasy G w końcu zadebiutował

Nowy Mercedes Klasy G w końcu zadebiutował

Premiery 2018-01-15

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Infiniti QX60 – ceny w Polsce
Infiniti QX60 – ceny w Polsce
Infiniti QX60 wchodzi do polskiej oferty. Auto znane dotychczas głównie na rynku amerykańskim, ma odebrać klientów dużym SUV-om segmentu premium. Wiemy też, ile kosztuje!