mojeauto.pl > motogazeta > Testy Samochodów Firmowych > Volkswagen Golf Variant

Volkswagen Golf Variant

Na rynku niemieckim jest wzorem auta firmowego i znajdziemy go w setkach flot. U nas też by był, ale najczęściej spotykamy go w polskich oddziałach niemieckich firm. Największy w historii Golf Variant ma mnóstwo zalet i tylko dwie wady.

Volkswagen Golf Variant
Volkswagen Golf – na Starym Kontynencie jest wzorem do naśladowania i numerem jeden w sprzedaży - w I kwartale 2008 model ten kupiło 123 555 Europejczyków. Popularny niemiecki przedstawiciel segmentu C przeżywa swoją drugą młodość i jest jak wino – im starszy tym lepszy. Rewelacyjne wyniki sprzedaży są o tyle zaskoczeniem, że za pół roku do sprzedaży wejdzie nowa, szósta generacja tego modelu, a jak widać klientom nie opatrzyła się jeszcze obecnie dostępna.

Golf kombi - Jetta kombi
Producent dość długo kazał sobie czekać na premierę wersji Variant (kombi), najważniejszego modelu w gamie Volkswagena, ponieważ ta zadebiutowała dokładnie rok temu – to aż cztery lata po premierze hatchbecka. Golf Variant równie dobrze mógłby nazywać się Jetta Variant (co ciekawe, w Stanach nazywa się Jetta SportWagen), ale w Europie Golf zdefiniował przecież segment C i nie tylko dla polskich klientów jest synonimem trwałości, solidności i ekonomiczności. Stąd zapewne decyzja o pozostawieniu europejskiej nazwy Golf.

Największy Golf w historii
Wersja kombi Golfa, jak większość niemieckich aut tego typu, nie jest stylistycznym majstersztykiem, ale ma w sobie to coś, co możemy nazwać ponadczasową elegancją. Spośród wszystkich Golfów to właśnie Variant jest największą, a zarazem najbardziej funkcjonalną wersją, jaka ujrzała światło dzienne.
Auto mierzy 4556 mm długości, 1781 mm szerokości i 1504 mm wysokości. W porównaniu z klasycznym Golfem model Variant przy takim samym rozstawie osi (2578 mm) jest o 352 mm dłuższy, 22 mm szerszy i 19 mm wyższy. Zwiększone wymiary wpłynęły na jego pojemność, bagażnik ma 505 litrów pojemności, a jeśli ładunek będzie ułożony aż po sufit i wykorzystamy wnękę koła zapasowego, to miejsca wystarczy na 745 litrów bagażu. Przy złożonej tylnej kanapie i wykorzystaniu całej wysokości wnętrza w największym Golfie można przewieźć bagaż o objętości 1495 litrów. To sporo, ale pod względem pojemności Volkswagen w swojej klasie ustępuje miejsca np. Kii cee'd SportWagon (534/1664) i rekordzistce - Octavii kombi (580/1620 l). Oprócz sporej wielkości bagażnika, zaletą wersji kombi jest jego większa funkcjonalność, po złożeniu tylnej kanapy otrzymujemy płaską na całej długości podłogę, która mierzy 1,70 metra. Jak reklamuje ten model Volkswagen – najdłuższy Golf wszech czasów – oferuje też wystarczająco dużo miejsca dla pasażerów siedzących z tyłu. Osoby o wzroście do 1,85 m, nie powinny narzekać na brak miejsca na nogi.

Nepęd i zawieszenie
Testowaliśmy najmocniejszy dostępny w tym modelu silnik Diesla TDI z filtrem cząstek stałych DPF: 2-litrowy o mocy 140 KM i maksymalnym momencie obrotowym równym 320 Nm dostępnym w zakresie 1750-2500 obrotów. Jednostka ta idealnie pasuje do tego modelu, choć jest nieco głośna, zwłaszcza gdy wskazówka obrotomierza przekracza 2,5 tys. obr./min., to jest zadowalająco dynamiczna i oszczędna. Golf w teście zadowolił się średnim spalaniem na poziomie 6,8 l ropy na 100 km. Jeśli chodzi o dynamikę, to Variant z 2-litrowym dieslem wspierany przez automatyczną przekładnię DSG, wg producenta powinnien rozpędzać się od 0 do 100 km/h w 9,7 s. Wg naszych pomiarów nie udało się zejść poniżej 10,5 s. Prędkość maksymalna również nieznacznie różniła się od danych producenta (203 km/h), bo wskazówka prędkościomierza nie przekroczyła 200 km/h. Być może na tę różnicę osiągów miała wpływ waga auta, która w najbogatszej wersji wyposażenia Sportline jest nieco wyższa, niż podawane przez producenta 1414 kg.

Słowa pochwały należą się automatycznej 6-biegowej przekładni DSG (Direct Shift Gearbox), która zmienia poszczególne biegi, bez szarpnięć i w mgnieniu oka - zmiana przełożenia trwa 0,03-0,04 sekundy, a w praktyce jest niezauważalna.

Kolejny mocny punkt Golfa Varianta to jego zawieszenie. Wzorowo sobie radzi z tłumieniem licznych nierówności naszych dróg, a w połączeniu z dobrze wyprofilowanymi fotelami podróżowanie Golfem nawet na długich trasach nie męczy kręgosłupa.

Dzięki wypośrodkowanemu (ani za miękkie, ani za twarde) zestrojeniu zawieszenia, Golf Variant świetnie pokonuje zakręty, na co ma również wpływ precyzyjny układ kierowniczy. Nie jest on tak rewelacyjny jak w autach premium niemieckich producentów, ale mimo to, samochód dość szybko reaguje na skręty kierownicy, dzięki czemu daje większą pewność prowadzenia.

Wady za cenę sukcesu
Pora na wypunktowanie wad, dwóch poważnych. Golf Variant w zestawieniu z automatyczną skrzynią biegów DSG i wyposażeniem Sportline, tworzy najdroższą dostępną na naszym rynku wersję tego modelu, kosztującą 100 790 zł brutto. To bardzo dużo jak za auto z klasy średniej -niższej. W tańszych opcjach wyposażenia i słabszym silnikiem, również cenowo odstaje od czołowych konkuretów (Octavii, Focusa i Astry III) – dla porównywalnych wersji silnika i wyposażenia jest od nich o ok 3-5 tys. droższy. Niestety wg danych EurotaxGlass's Golf Variant niekorzystnie wypada też w wartości odsprzedaży. Więcej i szybciej traci na wartości od Octavii i Focusa, mniej od Astry III. Po trzech latach użytkowania (90 tys. km) za najlepiej wyposażonego Golfa kombi otrzymamy 52,2% jego początkowej wartości, za porównywalne: Octavię otrzymamy 55% wartości poczatkowej, za Focusa - 54,9% i za Astrę III - 49,7%. Po pięciu latach użytkowania (150 tys. km) najmniej stracimy na Focusie – 39% wartości poczatkowej, dalej kolejno: Octavii – 36,5%, Golfie – 35,8% i Astrze – 31,6%. Tu właśnie kryje się odpowiedź, dlaczego Golf Variant jest tak rzadkim samochodem na naszych drogach – jest drogi i szybko, czyli dużo traci na wartości. A przecież, podobnie jak w Europie, mógłby być liderem.

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Volkswagen Golf
Volkswagen Golf
Cena podstawowa już od: 68 340 PLN brutto
Dostępne nadwozia: hatchback-5dr. kombi-5dr.

Podobne wiadomości:

Elektryczny Volkswagen e-Crafter w Warszawie

Elektryczny Volkswagen e-Crafter w Warszawie

Aktualności 2019-01-03

Rejestracje nowych aut w Polsce – Grupa Volkswagena na czele

Rejestracje nowych aut w Polsce – Grupa...

Aktualności 2018-12-27

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
600 taksówek na wodór dla Paryża
600 taksówek na wodór dla Paryża
Toyota Mirai, pierwszy masowy samochód osobowy z napędem hybrydowym, trafi do paryskiej sieci taksówkarskiej.