mojeauto.pl > motogazeta > Testy samochodów > Dzień off-road u Nissana

Dzień off-road u Nissana

W upalny lipcowy czwartek (dokładnie 17 lipca, jak powiedział pewien Kaowiec), na farmie Makedońskich koło Warszawy Nissan zaprezentował swoje terenowe modele w akcji.

Jazdy próbne zostały poprzedzone prezentacją rozwiązań technicznych zastosowanych tak w terenówkach, jak i w SUV-ie Nissana, modelu X-Trail.
Jeśli ktoś potrzebuje wygodnej limuzyny na pięć osób, o doskonałych właściwościach szosowych, która dodatkowo można się wybrać np. na wypad w góry i nie zważać na warunki atmosferyczne i drogowe, to X- Trail jest tutaj dość dobrym rozwiązaniem.
Samochód wyposażono w zaawansowany, kontrolowany elektronicznie układ napędu czterech kół (ALL-MODE 4X4 system), 2.0-litrowy silnik, 4-cylindrowy 16 zaworowy typu ZI z dwoma wałkami wyrównoważającymi, a także nowy system kontroli stabilności pojazdu (ESP+ - Electronic Stability Programming), układ wspomagania nagłego hamowania (NBA - Nissan Brake Assist), ABS, system kontroli trakcji (TCS - Traction Control System), aktywny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu (Active Brake Limited Slip Differential) i układ elektronicznej kontroli rozdziału siły hamowania (EBD - Electronic Brake Distribution) pracujące w ramach systemu ALL MODE 4X4 zapewniające pojazdowi bezpieczeństwo i kontrolę w każdych warunkach drogowych, dzięki czemu błędy niedoświadczonego kierowcy są szybko wybaczane.
Włączanie napędu na 4 koła może się odbywać podczas jazdy z dowolną prędkością, jedyny warunek: koła nie mogą się wtedy ślizgać.
Ciekawostką jest schowek na napoje: połączony z systemem obiegu powietrza w samochodzie, powoduje, że włożone tam napoje są chłodzone latem, a ogrzewane zimą.
Podczas prezentacji samochodów odbyła się również premiera systemu nawigacji satelitarnej. Nissan Poland zaoferował funkcjonalny, działający na terenie Polski system nawigacyjny AutoMapa, będący wynikiem kooperacji firm GEOSYSTEMS, AQURAT i KARNEOL przystosowany do instalacji we wszystkich oferowanych modelach Nissanów. Sprzedaż kompletnych systemów nawigacji satelitarnej oraz elementów systemu odbywać się będzie wyłącznie poprzez sieć dealerską Nissan Poland. System nawigacji satelitarnej kontroluje z dużą dokładnością aktualną pozycję samochodu, kalkuluje najkrótszą i najszybszą trasę dojazdu do wskazanego punktu oraz informuje z wyprzedzeniem o zalecanych manewrach. System wyposażony jest w wiele ciekawych funkcji, do których należą m.in. funkcja nocna, która „odwraca kontrast” nie męcząc wzroku, głosowe informowanie o trasie, wskazanie lokalizacji i danych punktów użyteczności publicznej (hoteli, stacji benzynowych, aptek, czy bankomatów).
Jazdy odbywały się pod czujnym okiem doświadczonych instruktorów, dzięki czemu obyło się bez strat w ludziach i samochodach. Tereny, na których dane było próbować auta, przypominały raczej poligon dla czołgów niż jazd testowych samochodami.
Wrażenia: dla jednych wysoki skok adrenaliny podczas jazdy po niemal pionowej ścianie, dla znawców bułka z masłem. „Te samochody potrafią naprawdę dużo, nie należy im tylko przeszkadzać nerwowymi ruchami” – mówią instruktorzy. I rzeczywiście: podjazd i zjazd z pionowej ściany to nic takiego. Mocne, nowoczesne silniki Diesla, w jakie wyposażone są Terrano, Patrol i Pick-up, pozwalają na takie sztuczki. Podobnie zawieszenie: wprawdzie tylko Patrol ma z tyłu niezależne zawieszenie, z dodatkowo odłączanymi elektrycznie drążkami stabilizacyjnymi, co pozwala na bardzo duży skok koła (dzięki czemu wszystkie koła w większości przypadków pozostają w kontakcie z podłożem), ale jak powtarzają nasi instruktorzy – stali oblatywacze takich maszyn – to jeszcze nie jest szczyt możliwości terenówek. Wiedzą co mówią: w rajdach terenowych ze wszystkich startujących samochodów dojeżdża do mety zaledwie ok. jednej trzeciej.
Jedyna niedogodność to rozmiary pojazdów: groble, po których jeździmy są dość wąskie i prawie każdy zakręt trzeba brać „na dwa razy”. Jednak duże lusterka ułatwiają manewrowanie. Jedynym samochodem, z którym nie ma tego problemu jest stosunkowo niewielkie Terrano.
Ogólnie trzeba jednak przyznać, że Nissan , który już od 50 lat buduje samochody terenowe, dobrze wykorzystuje swoje doświadczenia. Zarówno właściwości trakcyjne samochodów, jak i ich zachowanie się w trudnym terenie dowodzą, ze konstruktorzy Nissana czerpią garściami z wiedzy zgromadzonej przez firmę.
W typowych autach terenowych czujemy się jak w wysokiej klasy limuzynach: skóra i wysokiej jakości tworzywa sztuczne użyte do wykończenia wnętrza, możliwość regulacji foteli, klimatyzacja to dziś niemal standard w terenówkach – samochodach jeszcze niedawno będących z definicji spartańskimi.
Na koniec dobra wiadomość dla wszystkich chcących kupić terenówki Nissana: jeszcze w tym roku większość dealerów, sprzedających auta terenowe, będzie dysponowała specjalnym torem do terenowych jazd próbnych.

Zobacz koniecznie: Wszystko o Nissan
Tematy w artykule: Nissan

Podobne wiadomości:

13 tys. km Nissanem Leaf – Marek Kamiński na mecie

13 tys. km Nissanem Leaf – Marek Kamiński na...

Aktualności 2018-08-24

Milionowy egzemplarz Nissana Juke

Milionowy egzemplarz Nissana Juke

Aktualności 2018-07-17

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Koniec wypadków drogowych? Lexus testuje nowe rozwiązania
Koniec wypadków drogowych? Lexus testuje nowe rozwiązania
Lexus pracuje nad opracowaniem rozwiązań, które pozwolą zminimalizować liczbę wypadków drogowych.